Trwające blisko dwadzieścia siedem
miesięcy wdrożenie Projektu OST 112 zostało z sukcesem zakończone przez
ATM S.A. Projekt obejmował wdrożenie zintegrowanej, ogólnopolskiej sieci
teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 wraz z
wyposażeniem w urządzenia końcowe właściwych służb ratownictwa i
porządku publicznego (Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkich
Centrów Powiadamiania Ratunkowego, urzędów wojewódzkich), a także wraz z
zapewnieniem mechanizmów związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i
monitorowaniem stanu sieci oraz jakości świadczonych usług. Wykonawcą
kontraktu była notowana na GPW spółka ATM S.A., świadcząca usługi
telekomunikacyjne pod marką ATMAN.
Sieć OST 112 została
zaprojektowana i zbudowana przez zespół specjalistów ATM S.A. w oparciu o
łącza teletransmisyjne Telekomunikacji Polskiej S.A. i Exatel S.A.
Głównym podwykonawcą w części integracyjnej projektu była spółka ATM
Systemy Informatyczne S.A. , odpowiadająca za dostawę i konfigurację
urządzeń aktywnych oraz migrację usług realizowanych przez różnych
użytkowników do nowo zbudowanej sieci.
Wdrożenie OST 112 było
przedsięwzięciem bardzo złożonym zarówno technicznie, jak i
organizacyjnie. Z technicznego punktu widzenia, wyzwania stające przed
ATM związane były z koniecznością takiego zaprojektowania sieci i
przebiegu jej implementacji, aby uwzględnić wymagania stawiane przez
zamawiającego, operatora OST 112 (Policję) oraz użytkowników OST 112
przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłość działania licznych usług
świadczonych przez ogólnopolską sieć Policji POLWAN, której usługi w
sposób praktycznie bezprzerwowy były przenoszone do OST 112. Natomiast z
operacyjnego punktu widzenia projekt OST 112 to bardzo duże
przedsięwzięcie logistyczno-organizacyjne. W części telekomunikacyjnej
polegało na zbudowaniu i uruchomieniu kilkuset wysokiej klasy łączy
teletransmisyjnych o zróżnicowanych parametrach przepustowości i klas
usług oraz na skonfigurowaniu ich w jednolitą strukturę sieci
teletransmisyjnej. W części integracyjnej należało dostarczyć na terenie
całej Polski odpowiednio skonfigurowane urządzenia do ponad
dziewięciuset lokalizacji, przeprowadzić ich sprawną instalację i
uruchomienie.
Realizacja tak złożonego wdrożenia wymagała
wcześniejszego dokładnego zaplanowania, którego najważniejszym elementem
był tzw. staging, podczas którego wykonano instalację testową OST 112.
Sama operacja stagingu już w liczbach przedstawia się imponująco. W jej
trakcie zainstalowano 12 800 pozycji towarowych, 160 kW mocy
zainstalowanej i 90 kW mocy klimatyzacji. Wykorzystano 600 m2
profesjonalnej powierzchni kolokacyjnej (usytuowanej w należącym do ATM
S.A. Centrum Danych Thinx Poland), na której ustawiono 550 urządzeń. W
skład całości weszło 126 sterowanych obwodów zasilających, 30 szaf i
trzy rozdzielnie elektryczne. Łączna waga sprzętu wyniosła 18 ton. Etap
przygotowań do implementacji sprzętu i oprogramowania zakładał
weryfikację i testy wszystkich rozwiązań, urządzeń i oprogramowania.
Przyjęte rozwiązania przetestowano w pełnej skali, opracowano metody
inwentaryzacji i oznaczania sprzętu. Przed rozwiezieniem do docelowych
węzłów (lokalizacji sieci) sprzęt wygrzano i poddano prekonfiguracji.
Opracowano standardy i szablony konfiguracji oraz dokumentacji. Ten etap
prac zakończyło mapowanie urządzeń sieciowych w systemie monitorowania i
zarządzania siecią OST 112. Wypracowane w fazie stagingu koncepcje
zostały starannie odwzorowane z dopracowaniem szczegółów, takich jak
finalna adresacja IP, alokacje portów czy arkusze instalacyjne węzłów.
Finalny
produkt – Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby obsługi
numeru alarmowego 112 – to z całą pewnością jedna z
najnowocześniejszych, jeżeli nie najnowocześniejsza sieć klasy
operatorskiej w Polsce, potrafiąca zaoferować swoim użytkownikom usługi,
których nie można nabyć dziś na rynku. OST 112 świadczy usługi związane
z przesyłem danych, obsługą zintegrowanej komunikacji (przesyłu głosu,
obrazu, mulitmediów), szyfrowanie transmisji i inne. Usługi te są
świadczone dla każdego z dzisiejszych użytkowników sieci oraz mogą być
świadczone dla każdego nowego jej użytkownika. W sieci zastosowano
rozwiązania telekomunikacyjne firmy Cisco Systems. Nad stanem całego
rozwiązania czuwa Centralny System Zarządzająco-Monitorujący zbudowany
na bazie komponentów pochodzących od firm Cisco oraz IBM, którego
głównym zadaniem jest monitorowanie pracy sieci, a w przypadku jej
awarii dostarczanie operatorowi niezbędnych informacji na temat
funkcjonowania poszczególnych elementów. Wykorzystana technologia
IP/MPLS zapewnia separację sieci poszczególnych użytkowników poprzez
konfigurację tuneli IP VPN. Z uwagi na tę technologię, dużą liczbę
lokalizacji użytkowników OST 112 oraz konieczność zapewnienia łatwej
rozbudowy w przyszłości (łatwe dodawanie nowych użytkowników OST 112)
zastosowano beztunelowe szyfrowanie danych. Infrastruktura klucza
publicznego (PKI) wraz z systemem dystrybucji certyfikatów (CA) w sposób
istotny zwiększa poziom bezpieczeństwa dla całej sieci OST 112.
OST
112 obejmuje infrastrukturę ponad 900 lokalizacji istotnych z punktu
widzenia funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Są to:
- 20 lokalizacji głównego szkieletu sieci OST 112 zlokalizowanych w
Komendzie Głównej, komendach wojewódzkich oraz Komendzie Stołecznej
Policji,
- 330 pozostałych lokalizacji Policji, zróżnicowanych w zależności od wielkości oraz pełnionej funkcji
- 16 wojewódzkich i jedno powiatowe (Warszawa) Centrum Powiadamiania
Ratunkowego (WCPR i CPR) wraz z zapewnieniem komunikacji dla Ośrodka
Krajowego Systemu Informatycznego WCPR,
- ponad 500 lokalizacji Państwowej Straży Pożarnej (do OST 112 podłączono KG, KW oraz KM PSP),
- 16 lokalizacji urzędów wojewódzkich.
Sieć OST 112 należy do
najnowocześniejszych rozwiązań teleinformatycznych w Europie. Została
zbudowana zgodnie z najwyższymi standardami i zaprojektowana pod kątem
wydajności i bezpieczeństwa. OST 112 jest obecnie jednym z podstawowych
narzędzi mogących stać się elementem integracji infrastruktury
teleinformatycznej państwa. Ma za zadanie usprawnić proces komunikacji i
wymiany danych pomiędzy organami administracji rządowej i samorządowej,
gwarantując jednocześnie wysoką niezawodność i bezpieczeństwo
przesyłanych informacji.
Sumaryczna wartość zakontraktowanych
prac związanych z budową sieci bez świadczenia usług telekomunikacyjnych
wyniosła ok. 149 mln zł brutto. Zbudowana sieć objęta będzie opieką
serwisową do 31 grudnia 2015 roku. Więcej na temat projektu OST 12 można
przeczytać na stronach Ministerstwa http://cpi.mswia.gov.pl/portal/cpi/47/194/.
|