Strona korzysta z plik�w cookies w celu realizacji us�ug zgodnie z Polityk� Plik�w Cookies. Mo�esz okre�li� warunki przechowywania lub dost�pu do plik�w cookies w Twojej przegl�darce.X

WROCŁAW - codziennie prezentujemy zebrane w jednym miejscu - aktualne i najnowsze oferty pracy w branży IT! Bądź na bieżąco!
facebook
Partnerem portalu WroclawIT.pl jest






PRACA WROCŁAW - zadbaj z nami o swoją karierę, zobacz kto obecnie najwięcej rekrutuje w IT:


Zone IT Sp. z o.o.
poszukuje osób na stanowiska:


Capgemini Polska
poszukuje osób na stanowiska:


Sii Sp. z o.o.
poszukuje osób na stanowiska:
Zobacz wszystkie oferty pracy ››
Jak pandemia zmieniła rolę usług data centers?
PDF Drukuj Email

Gotowość na niespodziewane sytuacje jest niejako wpisana w DNA branży centrów danych. W wielu krajach ich działalność jest sklasyfikowana jako „usługi o kluczowym znaczeniu”. Wybuch pandemii był jednym z testów, czy rzeczywiście tak jest. Biorąc pod uwagę wnioski z badania przeprowadzonego przez PMR[1], można powiedzieć, że centra danych zdały egzamin z radzenia sobie w niecodziennych okolicznościach. Z czym musiały się zmierzyć?

Można wyodrębnić dwa kluczowe czynniki stymulujące ogromny wzrost popytu, związane z wybuchem pandemii. Po pierwsze jest to zapotrzebowanie na moc obliczeniową, wynikające z przejścia wielu firm i instytucji na pracę zdalną. Infrastruktura cyfrowa nigdy nie była tak ważna dla światowej gospodarki. Związane z tym wykorzystanie aplikacji cyfrowych na potrzeby połączeń wideo, telemedycyny, e-handlu i e-nauczania, a także w celach rozrywkowych, ponieważ spędzamy więcej czasu w domu, powoduje wzrost zapotrzebowania na duże ilości danych.

Wykorzystanie przepustowości centrów danych z nowymi rekordami

Najnowsza publikacja firmy Kingston[2] dotycząca rozwoju centrów danych wskazywała na „nienasycone” zapotrzebowanie na dane związane z rozwojem technologii 5G, Internetu rzeczy i Edge Computing. W kontekście pandemii sprawiło to, że 11 marca 2020 r. dostawca usług centrum danych, Deutsche Commercial Internet Exchange, ustanowił we Frankfurcie nowy rekord świata[3] — przepustowość danych przekraczającą 9,1 terabajta na sekundę. Jednak choć monitorowanie „kondycji Internetu” wskazuje na tendencję wzrostową przerw w realizacji usług[4], nie osiąga ona poziomu odpowiadającego bezprecedensowemu wzrostowi ruchu. Ponadto, mimo obecnego i prognozowanego z roku na rok wzrostu ruchu i obciążeń w centrach danych, warto zauważyć, że Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) przewiduje spadek globalnego zapotrzebowanie na energię w centrach danych[5]. Wynika to zarówno z praktyk konsolidacyjnych, jak i wydajnościowych (zwłaszcza w odniesieniu do systemów chłodzenia), a także faktu, że niektóre nowe hiperskalowe centra danych są lub mają być zasilane w 100% energią ze źródeł odnawialnych.

Systemy obliczeniowe o dużej wydajności wspierają badania na rzecz zwalczania wirusa

Drugim kluczowym czynnikiem jest potrzeba szybkości i mocy obliczeniowej — i tu właśnie pojawiają się systemy obliczeniowe o dużej wydajności (ang. High Performance Computing, HPC). Badania nad szczepionkami i leczeniem generują duże zbiory danych. Instytucje badawcze i firmy farmaceutyczne po raz pierwszy wykorzystują na dużą skalę systemy HPC do przeprowadzania symulacji i obliczeń w takich dziedzinach, jak epidemiologia i bioinformatyka. Może pomóc to radykalnie skrócić czas potrzebny na opracowanie nowych leków.

Coronavirus High-Performance Computing Consortium[6] zrzesza liderów z obszarów technologii, administracji i środowisk akademickich, udostępniając ponad 330 petaflopów mocy obliczeniowej, 775 000 rdzeni procesorów i 34 000 kart graficznych. W celu lepszego zrozumienia wirusa i opracowania metod leczenia, które mogą być wykorzystane do stworzenia potencjalnych szczepionek, możliwe jest teraz wykonanie niesamowitej liczby 330 trylionów operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. To także doskonały przykład przedkładania współpracy nad konkurencję przez takie firmy, jak IBM, Amazon, Microsoft, HPE i Google.

Szukasz taniego telefonu? Zobacz nowe smartfony już od 200zł!

Choć centra danych są często niewidoczne, w istocie są „generatorami mocy” dla przetwarzania w chmurze i „łącznikami” Internetu, które zaspokajają potrójną potrzebę: większej prędkości, większej elastyczności i optymalnej dostępności. Operatorzy szybko zareagowali, aby zapewnić systemom odporność i przeciwdziałać ryzyku przestojów i przerw w świadczeniu usług dla różnych grup użytkowników. Według szacunków firmy Gartner średni koszt przestoju IT wynosi ok. 5600 USD na minutę, nic zatem dziwnego, że jest to wiodący problem w zarządzaniu systemami IT. W taki sam sposób konsumenci starali się gromadzić żywność i artykuły gospodarstwa domowego, czego symbolicznym przykładem były masowe zakupy papieru toaletowego[7] obserwowane na całym świecie. Na podobnej zasadzie klienci centrów danych starali się zabezpieczyć dodatkowe zasoby mocy obliczeniowej i przepustowości, aby sprostać szybko rosnącym potrzebom i zapewnić ciągłość działania.

Wirtualne zarządzanie „wirtualną” rzeczywistością

Przejrzystość ma zasadnicze znaczenie zarówno dla zapewnienia bezpieczeństwa, jak i budowania zaufania, dlatego operatorzy centrów danych publicznie dzielą się informacjami dotyczącymi kryteriów zarządzania, a w razie potrzeby nadawania priorytetu nowym usługom w chmurze w celu zabezpieczenia operacji o krytycznym znaczeniu[8]. Obecni klienci również otrzymali znaczące wsparcie — wielu dostawców wprowadziło krótkoterminowe rozwiązania, takie jak zawieszenie naliczania dodatkowych opłat za przekroczenie limitów przepustowości. W przypadku wielu klientów z sektora MŚP, u których wystąpiło nieoczekiwane i nieplanowane zapotrzebowanie na ruch sieciowy i przepustowość, zdolność do zwiększenia obciążeń systemu i sieci ponad zadeklarowane wartości, do poziomu maksymalnej przepustowości portów, bez ponoszenia karnych opłat, może mieć w tym burzliwym czasie znaczenie dla zapewnienia rentowności. W badaniu „KoronaBilans MŚP” 45% ankietowanych firm odpowiedziało, że może częściowo lub całkowicie prowadzić działalność online, z czego połowa już wprowadziła te zmiany w życie lub planowała zrobić to w ciągu najbliższych trzech miesięcy.[9]

Kluczowe jest zachowanie ciągłości usług

Umożliwienie zachowania ciągłości działania klientów i partnerów wymaga zapewnienia jej również dla samych centrów danych, zwłaszcza w kontekście ochrony pracowników, partnerów i dostawców. Jednym z kluczowych obszarów, które to potwierdzają, jest poziom dzielenia się wiedzą w tym sektorze, szczególnie jeśli chodzi o procedury BHP, a także kwestie dotyczące zasobów ludzkich i łańcucha dostaw. W grę wchodzi także współpraca z rządem.

Wybuch pandemii oznaczał ograniczenie dróg infekcji i konieczność radzenie sobie z rzeczywistością izolacji obiektów. Wymagało to wprowadzenia ograniczeń dostępu i harmonogramu dyżurów z zachowaniem zasad dystansu społecznego. Pojawiły także problemy związane z dostępnością — przede wszystkim na skutek zmniejszenia się liczby pracowników na miejscu, a także nieobecności kluczowego personelu z powodu choroby lub izolacji.

Wskazówki dotyczące obiektów o krytycznym znaczeniu są szczególnie ważne dla ograniczenia ryzyka, dlatego kluczowe są możliwości zdalnego zarządzania. Połączenie technologii czujników, usług pomocy technicznej w rozwiązywaniu problemów, takich jak „Smart Hands”[10], a także monitorowania systemów w kluczowych obszarach wydajności (zwłaszcza związanych z dystrybucją zasilania i temperaturą), umożliwia podniesienie poziomu zdalnej kontroli w czasie rzeczywistym. Pozwala to uzyskać zdolność do zaawansowanej analizy danych i przewidywania potencjalnych incydentów. W istocie oprócz potrzeby zaspokojenia wymagań dotyczących wydajności obliczeniowej, szybkości, niezawodności i mocy koronawirus wysunął na pierwszy plan pytanie, do jakiego stopnia można efektywnie zdalnie zarządzać centrum danych. Co więcej, w obszarach związanych z pracą, nauką, komunikacją i rozrywką — a także lepszym zrozumieniem mechanizmów działania wirusa i zapewnieniem wsparcia w leczeniu — rola centrów danych przesunęła się teraz wyraźnie na centralny plan.

Robert Sepeta, Business Development Manager w Kingston Technology w Polsce

Sprawdź aktualne i najnowsze oferty pracy w IT we Wrocławiu

[1] Ictmarketexperts.com: Prognozy dla rynku data center w Polsce Covid-19

[2] Kingston.com/Poland Wpływ 5G i Edge Computing na centra danych

[3] de-cix.net: DE-CIX ustanawia nowy rekord świata: ponad 9 terabajtów danych na sekundę w centrum danych Internet Exchange we Frankfurcie

[4] blog.thousandeyes.com: Kondycja Internetu w czasach COVID-19

[5] iea.org: Centra danych i sieci transmisji danych

[6] covid19-hpc-consortium.org: The COVID-19 High Performance Computing Consortium

[7] economictimes.indiatimes.com: Covid-19: Dlaczego ludzie gromadzą papier toaletowy

[8] azure.microsoft.com: Nasze zaangażowanie w zapewnienie klientom ciągłości usług Microsoft w chmurze

[9] krd.pl Im większa firma, tym mniejsze problemy., Badanie KoronaBilans MSP, maj 2020

[10] datacentrenews.eu: Equinix ogranicza dostęp do europejskich centrów danych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Sprawdź również najnowsze
Oferty Pracy w IT we Wrocławiu:

Sprawdzaj codziennie, najnowsze oferty pracy z Wrocławia dostarcza nam Pracuj.pl, zebraliśmy je dla Ciebie w jednym miejscu!

 Stanowisko / Firma:

Programista / Developer

Tester Oprogramowania / Software Engineer

Administrator IT / Manager IT


Czytaj więcej najnowszych wiadomości branży IT z Wrocławia i całej Polski

Ericsson drugi rok z rzędu na szczycie rankingu Frost Radar: Globalny rynek infrastruktury sieci 5G
28.05.2022


Wrocław informacje


Ericsson drugi rok z rzędu został liderem w raporcie Frost Radar™: Globalny rynek infrastruktury sieci 5G 2021. Najwyższe miejsce w badaniu jest potwierdzeniem konsekwentnego rozwoju innowacji Ericsson w technologiach 2G, 3G, do 4G i 5G.  Zajmując najwyższe miejsce w rankingu Frost Radar™, Ericsson umacnia status lidera zarówno pod względem innowacyjności, jak i wzrostu na [ ... ]


Digital Hub firmy Bayer nowa współpraca z Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Politechniką Śląską
22.12.2021


Wrocław informacje


Digital Hub firmy Bayer nawiązuje współpracę z dwiema uczelniami kształcącymi najwyższej klasy ekspertów w zakresie IT: Akademią Górniczo–Hutniczą w Krakowie oraz Politechniką Śląską w Gliwicach. Współpraca obejmie dwa obszary: program staży studenckich w dziedzinie technologii informatycznych o nazwie „Zaprogramuj swoją karierę” oraz wspólne projekty badawczo-rozwojowe realizo [ ... ]


Rosną zarobki i liczba ogłoszeń o pracę dla juniorów w IT
05.11.2021


Wrocław informacje


Wyobrażenie o wysokich zarobkach i dużej liczbie ofert pracy w branży IT jest znane od dawna. Doświadczeni programiści rzeczywiście nie mają na co narzekać. O juniorach jeszcze niedawno pisano jednak inaczej. W ich przypadku poziom wynagrodzenia był niższy, a znalezienie pracy wymagało cierpliwości. Ostatnie raporty, doniesienia i komentarze ekspertów mówią jednak o poprawiającej się sytuacji ju [ ... ]


Czym jest ortofotomapa i gdzie jest wykorzystywana?
30.08.2021


Wrocław informacje


Ortofotomapa, zwana też mapą fotograficzną, to zbiór przetworzonych zdjęć lotniczych. Ortofotomapa jest wykorzystywana tam, gdzie niezbędne jest dokładne przedstawienie terenu dla potrzeb wizualizacji oraz pomiarów. Łączy ona zalety mapy, czyli układ współrzędnych, skalę i dokładność z atutami zdjęć lotniczych, a więc wielością informacji i ich wiernością oraz łatwością interpretacji. Oto co w [ ... ]


5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy
27.08.2021


Wrocław informacje


Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiet [ ... ]


Pozostałe Artykuły




mobile-fuck-videos