Małe
przedsiębiorstwa zatrudniają 2/3 pracowników w sektorze prywatnym w całej Unii Europejskiej. Znalezienie właściwych osób w przypadku małych firm jest
kluczowe – wnoszą nowe podejście i pomysły. Zatrudnienie niewłaściwej osoby
kosztuje stratę czasu i pieniędzy. Monsterpolska.pl radzi, jak skutecznie
rekrutować.
Myślisz o zatrudnieniu nowego pracownika?
Rozważasz nowe obszary działalności dla swojej firmy i poszukujesz specjalisty
w tej dziedzinie? Obawiasz się, że Twój pracownik szuka pracy w innej firmie? W
każdym przypadku, powinieneś zaplanować strategię rekrutacyjną zawczasu, aby
odnieść sukces.
Obecnie wiele osób poszukuje pracy, ale
to nie oznacza, że znalezienie tej najlepszej jest łatwe. Szczególnie jeśli
potrzebujesz kogoś ze specjalistycznymi umiejętnościami – z zakresu IT, nowych
technologii, inżynierii czy finansów. Właśnie na pracowników z takimi
wyspecjalizowanymi kompetencjami jest duży popyt. Co więcej, takie osoby
niechętnie rozważają porzucenie swojej dotychczasowej pracy, dającej im
poczucie bezpieczeństwa. Często niechętnie myślą o przejściu ze znanej i dużej
firmy do mniejszej.
Planując
strategię rekrutacyjną, zacznij od stworzenia klarownego opisu stanowiska
pracy, który jasno przedstawi poszukującym Twoje wymagania i oczekiwania.
Staraj się napisać realistyczny i konkretny opis stanowiska. Unikaj
subiektywnych, względnych terminów np. pisząc, że poszukujesz kogoś
energicznego i z dużym entuzjazmem. Ludzie chcą wiedzieć, co będzie należało do
ich obowiązków na danym stanowisku i jakich korzyści mogą oczekiwać. Zadbaj o
to, żeby w opisie stanowiska zawrzeć informację dotyczące możliwości rozwoju
pracownika – osoby utalentowane są bardzo ambitne i musisz je zachęcić swoją
ofertą – radzi Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl.
Największą zaletą małych firm jest to, że
nie obowiązują w nich sztywne reguły. Nie staraj się też ukrywać, że jesteś
małą firmą – niektórzy poszukujący pracy chętnie rozważą pracę w bardziej
twórczym środowisku. Takich właśnie potencjalnych pracowników musisz do siebie
zachęcić.
Kiedy już napiszesz przykuwający uwagę
opis stanowiska, zaplanuj poszukiwania, by mieć pewność, że dotrzesz do
najlepszych. Z doświadczeń Monster Worldwide wynika, że najlepsze efekty
osiągają te małe organizacje, które łączą różne sposoby – od polecenia po
sprawdzenie zawartości mediów społecznościowych. Warto ponadto umieścić ogłoszenie o pracę na stronie swojej firmy albo
nawet skorzystać z uslug rekrutera, który pomoże Ci znaleźć właściwą osobę na
oferowane stanowisko – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert
monsterpolska.pl. Nie wyznaczaj sobie żadnych deadline’ów – zaplanuj promowanie
oferty i prowadź rekrutację tak długo, aż znajdziesz odpowiednią osobę. Może to
zająć dni, ale w rezultacie cierpliwość zawsze się opłaca.
Kiedy już opublikujesz swoje ogłoszenie,
najprawdopodobniej otrzymasz wiele aplikacji. Na szczęście, technologia pomoże
Ci wybrać te najlepsze i oszczędzić czas oraz pieniądze. Platformy pozwalają na
szukanie kandydatów spełniających określone przez Ciebie kryteria. Technologie
takie pozwalają nawet początkującym rekruterom znaleźć utalentowanych
kandydatów szybko i łatwo. Oczywiście takie wsparcie nie będzie niezbędne przy
szukaniu szeregowego pracownika bez specjalnych umiejętności, jednak ich rola
przy rekrutacji profesjonalistów może być nieoceniona.
Jeśli wybrałeś już krótką listę
kandydatów, zaplanuj rozmowy rekrutacyjne. Na tym etapie nie bój się być
wymagający w stosunku do kandydatów. Twój nowy potencjalny pracownik będzie
musiał szybko nauczyć się sposobu funkcjonowania firmy i posiadać wszystkie
kluczowe kompetencje. Długie szkolenie na początku jest czasochłonne i generuje
dodatkowe koszty. Nie bój się wieloetapowych rozmów z kandydatami, z dużą
liczbą pytań otwartych – to pozwoli Ci wybrać osoby najlepiej pasujące do
Twojego biznesu. Warto również zaprosić na rozmowę pracowników, żeby sprawdzić
czy nowa osoba będzie pasowała do zespołu. Osobowość jest niezwykle ważna w
małych strukturach, a to, czy osoba odnajdzie się w grupie współpracowników,
kluczowe dla sukcesu firmy.
Kiedy już znajdziesz idealnego kandydata,
nie zwlekaj – zawsze jest popyt na utalentowanych kandydatów. Gruntownie
sprawdź ich referencje, a następnie podpisz z nimi umowę. Pamiętaj, że nie
będziesz mógł zaoferować równie wysokiej pensji jak korporacje, pomyśl jakie
inne korzyści możesz zaoferować kandydatowi np. elastyczne godziny pracy czy
większy wpływ na całość funkcjonowania firmy. Podkreśl, że nie będzie on jednym
z wielu pracowników, ale będzie uznawany za wykwalifikowanego specjalistę z
własnymi potrzebami i specjalistycznymi umiejętnościami oraz wiedzą.
Pamiętaj, w przypadku małych firm
obowiązuje zasada, że o sile firmy decyduje siła pracowników. Jeśli zamierzasz
kogoś zatrudniać, nie spiesz się, bądź dokładny i korzystaj z możliwości, jakie
daje Ci nowoczesna technologia, by znaleźć tych najlepszych.
Dodatkowe dane:
Małe oraz średnie przedsiębiorstwa w Europie
(MŚP): ponad 99% firm to de facto małe lub średnie przedsiębiorstwa.
Zatrudniają 2 na 3 osoby w sektorze prywatnym i przyczyniają się do więcej niż
połowy dodatkowej wartości wypracowanej przez biznes w UE. do o ponad połowę większej wartości stworzonej
przez przedsiębiorstwa w UE. Ponadto, MŚP są prawdziwą podstawą gospodarki
europejskiej - są w pierwszej kolejności odpowiedzialne za dobrobyt obywateli i
wzrost gospodarczy oraz ogrywają kluczową rolę w zakresie innowacji i R&D.