2018 rok to dobry czas na zmianę pracy
|
|
|
12.02.2018. |
W 2017 roku co drugi
specjalista lub menedżer odczuł poprawę swojej sytuacji zawodowej, ale 4
na 10 pracowników niestety nie – wynika z raportu Antal „Aktywność
specjalistów i menedżerów na rynku pracy”. Jeśli znajdujesz się w tej
drugiej grupie, warto w nowym roku pomyśleć o zmianie pracy. Tym
bardziej, że wynagrodzenia proponowane podczas procesów rekrutacyjnych w
2017 roku wzrosły aż o 14% i ten trend utrzyma się również w 2018 roku.
Świadome i przemyślane etapy procesu poszukiwania pracy nie tylko
zwiększają szansę na sukces, ale również dodają pewności siebie oraz
motywacji.
Nowy rok to czas, który wiele osób poświęca na podsumowania. Jest to
również doskonały moment na identyfikację potrzeb zawodowych oraz
rozejrzenie się za środowiskiem pracy, które umożliwi lepsze
wykorzystanie naszego potencjału oraz zaoferuje interesujące perspektywy
rozwoju. Taka zmiana powinna zostać poprzedzona zrobieniem „zawodowego
rachunku sumienia”.
Po pierwsze, zrób krok wstecz
Pierwszym niezwykle istotnym krokiem jest rozpoznanie obecnej
sytuacji. Zidentyfikowanie czynników, które sprawiły, że myślimy o
poszukiwaniu nowych możliwości zawodowych, pomoże wyostrzyć naszą uwagę
na te elementy, które koniecznie chcemy zmienić. Dzięki temu unikniemy
powielania znanych nam już negatywnych schematów. Jest to również cenna
możliwość spojrzenia wstecz na doświadczenie zawodowe i podejmowane
kroki, a co za tym idzie utwierdzenia się w decyzji o zmianie.
Po drugie, sprecyzuj swoje oczekiwania
Kolejnym etapem powinna być identyfikacja naszych oczekiwań względem
nowego miejsca pracy oraz przyszłego pracodawcy. Pomoże to w określeniu,
co jest dla nas ważne w miejscu pracy oraz w jakim środowisku musimy
się znaleźć, aby potencjał naszych możliwości został wykorzystany w
pełni. Cennym wsparciem może się tu okazać rekruter znających realia
rynku pracy, który będzie w stanie skonfrontować nasze oczekiwania i
plany z rzeczywistością, a dzięki temu wskazać nam zarówno atuty, które
posiadamy, benefity które nam się należą jak również sfery wymagające
poprawy.
Po trzecie, daj się znaleźć w sieci
Pierwszym krokiem jest oczywiście odświeżenie naszego CV. Niezwykle
istotne jest także uaktualnienie profili na profesjonalnych portalach
społecznościowych tj. LinkedIn oraz GoldenLine. Są to media, na których
rekruterzy poszukują wyjątkowych kandydatów do aktualnie prowadzonych
procesów rekrutacyjnych. Warto zatem, aby profil, na który trafią,
przykuwał uwagę oraz zawierał najważniejsze punkty naszej kariery i
wykształcenia. Ponadto, jasne określenie celów zawodowych oszczędzi czas
obu stronom oraz przedstawi nas jako osoby świadomie wyznaczające swoją
ścieżkę kariery.
Po czwarte, stwórz listę „z nimi chcę pracować”
Dokładny przegląd firm, które mogą okazać się atrakcyjnymi
pracodawcami to niezwykle ważny krok. Dzięki świadomie wyznaczonym
planom łatwo będzie sporządzić listę organizacji, które zajmują się
obszarem działalności, który nas interesuje i dla których moglibyśmy
stanowić cenny nabytek. Potem pozostaje już tylko skontaktowanie się z
osobami zajmującymi się rekrutacją lub managerami działów, do których
chcielibyśmy dołączyć. Cenne jest nieszablonowe i szczere podejście w
mówieniu o sobie, swoich mocnych oraz słabych stronach. Poza
bezpośrednim kontaktem z osobami decyzyjnymi w interesujących nas
organizacjach, ogromnym wsparciem może również być nawiązanie kontaktu z
rekruterem specjalizującym się w interesujących nas obszarach.
Nawiązanie tego typu relacji sprawi, że będziemy na bieżąco z trendami
na rynku pracy oraz będziemy mieli po swojej stronie profesjonalistę,
który na co dzień zajmuje się promocją talentów w danej specjalizacji.
Po piąte, bądź na bieżąco z rynkiem pracy
W procesie poszukiwania pracy pomocne są ogłoszenia zamieszczane na
stronach internetowych. I choć istnieje prawdopodobieństwo, że nasze CV
zniknie w lawinie innych aplikacji, to obserwowanie tendencji rynkowych
jest bardzo cenne. Pozwala na ustalenie obszarów, w których
zapotrzebowanie na nowych pracowników jest w danym czasie największe,
oraz kompetencji, które w konkretnych branżach są najbardziej pożądane.
Daje to również szasnę na przemyślenie udziału w kursach lub
szkoleniach, jeżeli widzimy, że niektóre z naszych kompetencji tego
wymagają. Proces poszukiwania nowej pracy może być stresujący. Często
trzeba podjąć wiele prób, aby w końcu znaleźć się w wyjątkowym miejscu
ze sprzyjającą atmosferą, ciekawymi ludźmi i możliwościami. Jednak każdy
krok, który podejmiemy na drodze do sukcesu, jest osobistą wygraną z
własną strefą komfortu. Otrzymanie szansy na wykorzystywanie
doświadczenia i kwalifikacji zdobywanych przez większość życia, warte
jest każdego wysiłku.
***
Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i
menedżerów oraz doradztwa HR, działa w Polsce oraz w Czechach i na
Słowacji. Dzięki codziennym kontaktom zarówno z pracodawcami jak i
kandydatami, Antal dysponuje najlepszymi informacjami na temat obecnych
na rynku pracy trendów. W celu jeszcze większego pogłębienia tej wiedzy
regularnie prowadzi również badania rynku pracy. Jest częścią Grupy
Kapitałowej Work Service S.A.
|
|
Polki czują się kreatywne. Dlaczego jest ich tak mało w branży IT?
|
|
|
08.01.2018. |
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez
Microsoft ponad 50% Polek uważa, że jest wyjątkowo lub bardzo kreatywna.
Skłonność do innowacji jest bez wątpienia jedną z ważniejszych cech w
zawodach związanych z nauką, technologiami, inżynierią czy matematyką
(en. STEM – Science, Technology, Engineering and Mathematics). Mimo to
według danych Komisji Europejskiej jedynie 30% pracowników branży
teleinformatycznej w Europie stanowią kobiety.
Badanie Microsoft przeprowadzono wśród 11500 dziewcząt i kobiet z Europy w wieku od 11 do 30 lat.
W projekcie wzięły udział kobiety m.in. z Niemiec, Francji, Wielkiej
Brytanii, Rosji, Włoch, Holandii czy Polski. Jednym z głównych wniosków
badania jest ścisły związek kreatywności z zainteresowaniem naukami
ścisłymi, czyli karierą w obszarze technologii, inżynierii czy
matematyki.
Klasa kreatywna
Kreatywność, czyli umiejętność tworzenia nowych idei, pomysłów lub
skojarzeń jest obecnie jedną z bardziej pożądanych cech na rynku pracy również w IT. W
każdym społeczeństwie funkcjonuje odsetek osób, które wykazują się
wyjątkową skłonnością do innowacji. Amerykański ekonomista Richard
Florid nazywa tę grupę klasą kreatywną, która jest charakterystyczna dla
nowoczesnej, postprzemysłowej gospodarki opierającej się na usługach.
Polacy należą do wyjątkowo kreatywnych nacji, o czym chociażby świadczy
duża liczba starupów odnoszących międzynarodowe sukcesy m.in. w finale
konkursu Imagine Cup w 2006, 2008, 2013 i 2016 roku.
„Microsoft
podejmuje wiele aktywności, które mają za zadanie pokazać, że
kształtując twórcze myślenie, wszyscy uczniowie bez względu na płeć
zyskują kompetencje, które ułatwią im start w dorosłe życie w
przyszłości. Przykładem takich działań może być chociażby projekt
Godzina Kodowania z Minecraft: Education Edition w ramach, którego tylko w zeszłym tygodniu przeszkoliliśmy ponad 4000 uczniów” – tłumaczy Cecylia Szymańska-Ban – odpowiedzialna ze sektor edukacji w polskim oddziale Microsoft.
Według badania młode Polki uważają, że kreatywność nie ma
zastosowania do przedmiotów takich jak nauka i technologia. To ważne,
aby stworzyć takie możliwości i otoczenie w Polsce, w którym dziewczęta
będą mogły zdobyć praktyczne umiejętności i doświadczyć, w jaki sposób
STEM może pomóc rozwiązać niektóre z największych problemów na świecie.
Ogromną rolę gra tu również możliwość obserwowania i uczenia się od
kobiet, które w tych branżach odniosły sukces. To wymaga reformy
programu nauczania i inwestycji w działania mające na celu pokazanie
większej liczbie dziewcząt i młodych kobiet możliwości jakie otwierają
przed nimi nauki ścisłe i jak bardzo twórcza może być praca w tych
obszarach.
Microsoft od lat buduje i wspiera społeczność najbardziej
innowacyjnych nauczycieli, którzy rozwijają w swoich uczniach pasje do
przedmiotów STEM. Microsoft Innovative Educators Experts gromadzi nauczycieli z całego świata, którzy dzielą się swoimi najlepszymi praktykami. W Polsce do tego wyjątkowego grona należy aż 130 nauczycieli. W tej grupie jest również Barbara Halska, nauczycielka informatyki, wyróżniona na liście 100 osób w ramach Szerokiego Porozumienia na rzecz umiejętności cyfrowych w Polsce, oraz Nauczyciel Roku 2014. W Zespole Szkół nr. 6 w Jastrzębiu Zdroju prowadzi damską klasę informatyczną.
„Przede wszystkim pokazuję uczennicom zawody jakie mogą wykonywać,
jeżeli w informatyce znajdą coś co je zainteresuje i wciągnie na tyle,
że staną się specjalistami. Staram się też przekuć technologię w coś
potrzebnego i dlatego w naszej szkole powstaje mnóstwo projektów
społecznych np: aplikacja dla autystów, kontroler dla osoby
sparaliżowanej, kamizelka dla osoby niewidomej, leczenie fobii przy
wykorzystaniu gogli VR, które w połączeniu z Kinectem pomagają w walce z
lękiem wysokości” – mówi Barbara Halska.
Kreatywność nie ma płci
Mimo, że nie ma badań, które wiązałyby skłonność do kreatywności z
płcią, odsetek kobiet w jednej z najbardziej kreatywnych branż jaką są
nowoczesne technologie wciąż jest bardzo niski. Zdaniem ekspertów z
firmy Microsoft powodem tego stanu rzeczy jest m.in. brak kobiecych
wzorów do naśladowania oraz możliwości twórczego wyrażania siebie.
Badanie przeprowadzone przez Microsoft pokazuje również, że polscy
młodzi profesjonaliści w dziedzinach związanych z naukami ścisłymi
deklarują wyższą kreatywność w porównaniu do tych, którzy pracują w
stereotypowo kreatywnych dziedzinach, takich jak sztuka czy nauki
humanistyczne. W badaniu podkreślono potrzebę współpracy firm
prywatnych, publicznych i trzeciego sektora na rzecz wspierania młodych
dziewczyn chociażby przez organizowanie spotkań i mentoringu z
przedstawicielkami zawodów z obszaru STEM.
„Najbardziej w technologii podoba mi się to, że dzięki niej mamy
coraz większe pole do wykazania się kreatywnością. Według mnie warto
rozwijać się w jakimkolwiek obszarze, który nas interesuje. Jeśli
obiektem westchnień jest informatyka, to wygraliśmy życie, bo to na niej
bazuje dzisiejszy świat” – mówi Martyna Rajwa uczennica w Zespole Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju.
Utrata zainteresowania naukami ścisłymi w szkole
Jednym z powodów niewielkiej reprezentacji kobiet w branży nowych
technologii jest utrata zainteresowania dziewczyn naukami ścisłymi w
szkole. We wszystkich krajach biorących udział w badaniu Microsoft dziewczyny w wieku 11 – 16 lat
deklarowały najwyższy poziom kreatywności. Niestety, w kolejnych latach
(w wieku 17 – 25 lat) spada ich skłonność do określania siebie jako
osoby kreatywne. W Polsce dziewczyny w wieku 14-16 deklarują, że czują się najbardziej kreatywne. I chociaż wraz z wiekiem to poczucie się nieznacznie zmniejsza, to jednak Polki podobnie oceniają swoją kreatywność od momentu rozpoczęcia edukacji do etapu wkraczania w życie zawodowe.
Dlatego
niezwykle istotne jest zainteresowanie dziewczyn naukami ścisłymi, w
tym informatyką we wczesnym etapie edukacji oraz dopingowanie do rozwoju
w tym obszarze. W rzeczywistości młode adeptki nauk ścisłych natrafiają
na wiele barier, a niekiedy są wręcz zniechęcane przez nauczycieli lub
rodziców. Wynika to z faktu, że według powszechnie panujących
stereotypów kobiety lepiej realizują się w zawodach o charakterze
humanistycznym, takich jak sekretarka, przedszkolanka, nauczycielka,
architekt czy lekarz.
Utrzymanie tej tendencji ma negatywne skutki społeczne i ekonomiczne
dla samych kobiet. Jak wynika z danych firmy Hays, świadczącej usługi
HR, wśród trzech najwyżej opłacanych zawodów w 2017 roku znalazły się:
programista, specjalista IT w obszarze bezpieczeństwa oraz inżynier.
„Rozwijanie kreatywności, to jedyna pewna inwestycja w przyszłość
współczesnych dzieci i młodzieży. Szybki postęp technologiczny sprawia,
że trudno przewidzieć, w jakich zawodach będą pracowali obecni
uczniowie. Kreatywność to jedyna polisa ubezpieczeniowa, która pozwoli
szybko przystosować się do każdej zmiany na rynku” – zwraca uwagę Cecylia Szymańska-Ban z Microsoft.
Praca w branży technologicznej napędza kreatywność
W Polsce jako jedynym kraju
biorącym udział w badaniu Microsoft, sektor technologii na tle
wszystkich innych został oceniony najwyżej jako ten, w którym
respondentki czują się innowatorkami. Polki, które określiły siebie jako
wyjątkowo kreatywne, najczęściej pracowały w branży inżynieryjnej (25%
odpowiedzi) technologicznej (24,3% odpowiedzi) i naukowej (23,8%
odpowiedzi). Najniższą skłonność do innowacji wykazały kobiety pracujące
w produkcji i przemyśle (jedynie 4,2% odpowiedzi).
„Mamy do czynienia ze swoistym obwodem zamkniętym. Najbardziej
kreatywne osoby trafiają do pracy w nowych technologiach, zostają
inżynierami czy naukowcami, a codzienne zadania wpływają na jeszcze
większy rozwój kreatywności. Problem jednak polega na tym, że wiele osób
mających innowacyjne pomysły nie podejmuje pracy w sektorze STEM, na
skutek czego poziom ich kreatywności spada. Prowadzone przez nas
inicjatywy mają na celu zmianę tego stanu rzeczy i wyłowienie talentów,
które w przyszłości zasilą szeregi polskich programistów, naukowców czy
inżynierów” – podsumowuje Cecylia Szymańska-Ban z Microsoft. źródło: Microsoft
|
|
Specjaliści i menadżerowie w IT zarabiają ponad 10 tys. zł jeszcze przed trzydziestką
|
|
|
19.12.2017. |
Specjaliści i menedżerowie z obszaru IT to tzw. pupile rynku pracy – pracownicy z tej branży zarabiają najwięcej ze wszystkich analizowanych w „Raporcie Płacowym Antal 2017”. Średnie wynagrodzenie oferowane im w 2017 roku wyniosło 12 600 zł brutto miesięcznie i wzrosło aż o 16% w porównaniu do ubiegłego roku. Ponadto, w branży IT zarobki przekraczające 10 000 zł osiąga wiele osób jeszcze przed 30 rokiem życia.
- Polski rynek IT rozwija się dynamicznie już od wielu lat. Na razie nic nie wskazuje, aby ten trend miał wyhamować. Jesteśmy krajem o stabilnej sytuacji polityczno-gospodarczej, z rozwijającą się i nowoczesną infrastrukturą, i co najważniejsze, z wysokiej jakości zapleczem wykwalifikowanych specjalistów. Jeśli dodamy do tego konkurencyjne koszty pracy, to uzasadnione jest, że Polska jest atrakcyjna zarówno dla nowych inwestorów jak i firm już obecnych w kraju, planujących dalszy rozwój. Taki stan rzeczy ma bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzeń w branży. Kandydatów zdecydowanie brakuje, a oczekiwania finansowe specjalistów i menedżerów rosną. Gdybyśmy wyszczególnili najgorętsze obszary takie jak software development, wzrost płac wśród osób ze stażem zawodowym od 1 do 5 lat osiągnąłby poziom nawet 50%. Coraz mocniej rozwija się obszar „IT services”, m.in. za sprawą ogromnych ośrodków „information technology outsourcing” oraz „research & development” liczących od kilkudziesięciu osób do kilku tysięcy specjalistów – mówi Aleksandra Kujawa, Business Unit Manager Antal IT Services.
Rozpędzona machina wzrostu wynagrodzeń w IT
Z „Raportu Płacowego Antal 2017” wynika, że średnie wynagrodzenie miesięczne oferowane specjalistom i menedżerom z branży IT w 2017 roku wynosi 12 600 zł brutto i jest wyższe o 16% w porównaniu do 2016 roku. Co więcej, jest też wyższe – o prawie 1 000 zł – niż średnia pensja specjalisty i menedżera w Polsce (średnia ze wszystkich badanych branż), która wyniosła 11 662 zł brutto.
Przedstawiciele Antal zwracają uwagę, że oczekiwania finansowe rosną proporcjonalnie do popytu na rynku pracy, który jest wyższy niż w przypadku kandydatów z innych branż. Z raportu wynika, że przeciętnie specjaliści i menedżerowie w Polsce otrzymują rocznie 8 ofert pracy, podczas gdy programiści – aż 18.
Najwięcej płaci się za doświadczenie
Przy wyborze kandydatów do pracy, kluczowe dla firm IT jest doświadczenie mierzone poziomem kompetencji i długością rozwoju w danej specjalizacji. Te czynniki rzutują również na wysokość wynagrodzeń. Warto podkreślić, że specjaliści szukający zmiany i przekwalifikujący się na nieanalogiczne stanowiska, najczęściej muszą liczyć się ze znacznym spadkiem wynagrodzenia, które jednak może zaprocentować w przyszłości. Najszybciej rosną wynagrodzenia efektywnych programistów zajmujących się najbardziej rozchwytywanymi technologiami oraz testerów, na których popyt sukcesywnie rośnie.
Specjalista IT z językiem obcym zarabia więcej
Znajomość języka angielskiego jest podstawą w przypadku programistów, testerów, analityków i specjalistów od systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Ma również duże znaczenie na stanowiskach menedżerskich. Atutem specjalisty jest dodatkowy język obcy, jednak nie jest to kryterium determinujące decyzję o zatrudnieniu. Polscy specjaliści IT są również rozchwytywani na świecie i wówczas przydatna może okazać się znajomość lokalnego języka, np. niemieckiego czy hiszpańskiego.
Forma współpracy kluczem do wyższej płacy
Firmy IT zatrudniają kandydatów w oparciu o różne podstawy prawne. Mogą to być umowy o pracę, umowy o dzieło lub kontrakty B2B. Forma współpracy wpływa na wysokość wynagrodzenia. Specjaliści pracujący na umowach B2B (czyli posiadający działalność gospodarczą) zarabiają średnio o 20% więcej niż ich koledzy związani ze zleceniodawcą umową o pracę. Na jeszcze większe wynagrodzenie mogą liczyć osoby pracujące na terminowych projektach, m.in. dlatego, że nie mają płatnych urlopów i zwolnień lekarskich, które są wkalkulowane w stawkę wynagrodzenia za godzinę pracy.
IT rozlało się na całą Polskę
Największymi ośrodkami IT w Polsce są Kraków i Wrocław, nazywane coraz częściej polską Doliną Krzemową, następnie Warszawa, Trójmiasto i Poznań. Inne miasta jednak nie odpuszczają tego obszaru. Aspirującymi i dynamicznie rozwijającymi się ośrodkami IT są m.in. Lublin i Rzeszów. Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to na najwyższe w dalszym ciągu można liczyć w Warszawie, jednak coraz częściej te różnice się zacierają.
Na co mogą liczyć specjaliści i menedżerowie IT w 2018 roku?
W kolejnych latach trend wzrostu wynagrodzeń w branży IT będzie się utrzymywał. W Polsce cały czas powstają duże centra IT jak również mniejsze oddziały skandynawskich czy zachodnich firm IT, które przenoszą część operacji do Polski. – Coraz częściej jednak zdarza się, że firmy wprowadzają walidację wynagrodzeń i rezygnują z kandydatów z wybitnymi kompetencjami, o ile ich wymagania finansowe przekraczają budżet. W konsekwencji, prognozujemy, że w 2018 roku wzrost wynagrodzeń w IT wyniesie ok. 8% w porównaniu do 2017 roku – podsumowuje Aleksandra Kujawa z Antal IT Services.
***
Raport Płacowy Antal 2017 prezentuje wynagrodzenia oferowane specjalistom i menedżerom w Polsce, którzy mają minimum 2-letnie doświadczenie oraz pracują w średnich i dużych firmach polskich lub międzynarodowych. Opracowanie zostało przygotowane na podstawie 3 źródeł wiedzy. Pierwsze to badanie ankietowe przeprowadzone metodą CAWI oraz CATI w terminie 24.07-16.08 2017 roku na próbie 1040 specjalistów i menedżerów z całego kraju, reprezentujących różne dyscypliny i branże. Dane te zostały zweryfikowane i poszerzone o informacje z procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych przez konsultantów Antal w 2017 roku, a także wywiady telefoniczne z pracodawcami i kandydatami. Wynagrodzenia przedstawione w raporcie są wynagrodzeniami całkowitymi, średnimi, brutto miesięcznie.
|
|
Coraz lepiej kandydatom, coraz gorzej pracodawcom
|
|
|
10.11.2017. |
Większość specjalistów i menedżerów odczuło w ostatnim roku poprawę swojej sytuacji zawodowej – wskazują wyniki najnowszej, 7 edycji badania Antal. Duża liczba otrzymanych ofert pracy i częściej oferowane podwyżki przekładają się bezpośrednio na wzrost możliwości zawodowych pracowników. A to oznacza, że pracodawcom jest coraz trudniej pozyskać i utrzymać niezbędne talenty.
Poprawa sytuacji zawodowej
Dla ponad połowy pracowników ubiegły rok wiązał się z poprawą ich sytuacji zawodowej. 16% deklaruje zdecydowaną poprawę, a 35% raczej skłania się ku pozytywnej ocenie swojej pozycji na rynku pracy.
„Przez poprawę sytuacji na rynku pracy pracownicy rozumieją zazwyczaj otrzymanie podwyżki bądź dodatkowych świadczeń, awans - wewnętrzny jak i zewnętrzny, a także samą propozycję udziału w procesie rekrutacyjnym” - komentuje Roman Zabłocki, menedżer Antal Engineering & Operations.
Na wzrost możliwości zawodowych wpływają w znacznej mierze nowe inwestycje i reinwestycje firm już obecnych na rynku, które generują ogromne zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów.
„Wiele firm doszło do wniosku, iż lepiej wydać pewne środki na dodatkowe benefity, wyższe wynagrodzenia czy szkolenia niż narazić się na utratę talentów” - podsumowuje Roman Zabłocki.
Kandydatom coraz lepiej…
Na ocenę swojej sytuacji zawodowej na rynku pracy i poczucie wartości rynkowej bezpośrednie przełożenie ma liczba otrzymywanych zaproszeń do procesów rekrutacyjnych. Przeciętnie specjaliści i menedżerowie otrzymują 8 ofert pracy, ale w przypadku rekordzistów liczba ta sięga kilkudziesięciu rocznie.
Aleksandra Kujawa, menedżer Antal IT Services zwraca uwagę, że to nasilający się rynek kandydata w wielu branżach oraz rozwój social media powoduje, że specjaliści dostają coraz więcej ofert pracy.
„Z jednej strony liczba wakatów na polskim rynku stale rośnie, przy pogłębiającym się niedoborze wykwalifikowanych specjalistów. Z drugiej strony, z uwagi na popularność mediów społecznościowych i cyfrową transformację społeczeństwa, dostęp do kandydatów i ich danych kontaktowych jest łatwiejszy. Najwięcej ofert pracy otrzymują specjaliści IT, ale wysoki popyt utrzymuje się również w logistyce, inżynierii oraz w finansach i księgowości” - podkreśla Aleksandra Kujawa.
Przeciętna roczna liczba zaproszeń do udziału w procesach rekrutacyjnych w podziale na specjalizacje:
…Firmom zaś coraz trudniej
Rynek kandydata odczuwany jest w dużym stopniu przez pracodawców – firmy zauważają zwiększenie trudności w pozyskaniu odpowiednich kompetencji. Coraz więcej pracowników nie jest zainteresowanych zmianą pracy (8%), a znacząca większość (62%) nie szuka aktywnie ofert i nie aplikuje do firm - trzeba do nich trafić z ofertą bezpośrednio. Mimo dużej dostępności kandydatów na portalach społecznościowych proces rekrutacji nie zyskuje na łatwości.
„Minął moment fascynacji portalami zawodowymi - coraz więcej osób przestaje z nich aktywnie korzystać. Tezę tę wprost potwierdza wzrost procentowy osób z nieaktualnymi profilami - z 15% do 20%. Rośnie więc znaczenie relacji bezpośrednich z kandydatami. Dlatego renomowane agencje stawiają na działania skierowane do kandydatów, a konsultanci coraz bardziej stają się doradcami zawodowymi i coachami kariery. Ponadto coraz większą rolę zaczyna odgrywać head hunting, polegający na bezpośrednim dotarciu do właściwych kandydatów z dopasowanym, spersonalizowanym do nich przekazem” - podkreśla Joanna Kuzioła, menedżer Antal Sales & Marketing.
Kandydaci również coraz bardziej kategorycznie stawiają warunki zmiany pracy. Podobnie jak w zeszłym roku dla 72% respondentów warunkiem koniecznym jest wzrost wynagrodzenia - przeciętnie o przynajmniej 20%. Dla ponad połowy (52%) firma musi znajdować się w dogodnej lokalizacji. Ważna jest również ceniona marka pracodawcy (41%) i z roku na rok rośnie znaczenie elastycznych godzin pracy (42%).
Wymieniane inne warunki zmiany pracy to również: atmosfera, work-life balance, praca zdalna, rozwój, ciekawe wyzwania zawodowe.
|
|
Get the job - poradnik rekrutacyjny początkującego programisty
|
|
|
03.10.2017. |
Mogłoby się wydawać, że wraz z ukończeniem studiów przed absolwentami kierunków technicznych kariera w branży IT stoi otworem. Jednak zanim przyszły programista lub tester zdobędzie pracę marzeń, wymagana jest m.in. weryfikacja jego wiedzy, umiejętności oraz kompetencji miękkich. Jednym z najtrudniejszych etapów jest rozmowa kwalifikacyjna. Jak wygląda rekrutacja w firmie IT? Do jakich pytań i zadań warto się przygotować?
Adrianna Wojewoda Recruitment Department Coordinator w firmie Altimi Software House Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z podstawowych, a zarazem stresujących elementów procesu rekrutacji. Od jej przebiegu zależy przyszłość kandydata w danej organizacji. O poszczególnych etapach, najtrudniejszych pytaniach oraz najczęściej popełnianych błędach, opowiada Adrianna Wojewoda, Recruitment Department Coordinator w firmie Altimi.
Czy każda rozmowa kwalifikacyjna w software house’ach wygląda tak samo?
Poszczególne etapy oraz przebieg rozmowy zależą przede wszystkim od procedur rekrutacyjnych obowiązujących w danej firmie oraz stanowiska, na jakie dany kandydat aplikuje. Ważne jest także to, czy przyszły pracownik będzie pracował nad projektem wewnętrznym, czy bezpośrednio dla lub w strukturach wewnętrznych klienta. Można natomiast wyłonić kilka etapów, które w firmach IT mogą wyglądać podobnie. Pierwszy kontakt z potencjalnym kandydatem, inicjowany przez dział rekrutacji, odbywa się drogą telefoniczną. Jest to etap wstępny, podczas którego specjalista ds. rekrutacji weryfikuje doświadczenie kandydata pod kątem stażu, technologii i zrealizowanych projektów – zarówno komercyjnych, jak i prywatnych. Na tym etapie sprawdzana jest także komunikatywność, która może okazać się niezbędną umiejętnością w przypadku przyszłych kontaktów z klientem lub pracy zespołowej. Rekruter prosi o krótki opis wybranego projektu, którym kandydat może się pochwalić. W ten sposób weryfikujemy, czy przyszły pracownik, kontaktując się z klientem, będzie posiadał umiejętność opowiadania o realizowanym zadaniu, wyjaśniania nieścisłości i rekomendowania rozwiązań. Pozytywnie oceniane są wypowiedzi jasne, proste, angażujące. W oparciu o manual opracowany we współpracy z lektorem, sprawdzamy także poziom znajomości j. angielskiego. Pytania dostosowane są do poziomu znajomości języka kandydata.
Rozmowa telefoniczna zakończyła się sukcesem - kandydat otrzymuje zaproszenie na spotkanie rekrutacyjne. Jak się do niego przygotować?
Jeżeli rekrutacja przeprowadzona zostanie przez klienta, nasz specjalista, podczas rozmowy telefonicznej, przygotowuje kandydata do spotkania. Przekazuje wszelkie niezbędne informacje o kliencie – nie tylko jakie ma wymagania względem kompetencji, ale także stroju, sposobu komunikacji czy stylu pracy. Po zakończeniu rozmowy kandydat otrzymuje maila z podsumowaniem i zaproszenie na spotkanie. Przygotowując się do niego warto poprosić rekrutera o ofertę pracy. Dzięki temu dowiemy się m.in. tego, z jakich technologii będziemy przepytywani. Przeprowadźmy także własny research, odwiedźmy stronę internetową klienta. To pozwoli nam poznać profil działalności firmy, ofertę, branżę i przełożyć zdobyte informacje na własne doświadczenie.
Jakie pytania i zadania mogą pojawić się podczas spotkania rekrutacyjnego? Które z nich sprawiają kandydatom najwięcej trudności?
W spotkaniu rekrutacyjnym do projektu wewnętrznego uczestniczą najczęściej specjalista działu rekrutacji, deweloper i/lub project manager, którzy przeprowadzają weryfikację wiedzy technicznej. Pytania dotyczą takich kwestii, jak doświadczenie kandydata czy znajomość danych technologii. Kandydaci otrzymują do rozwiązania zadania techniczne z obszaru IT oraz pytania logiczne, które mają na celu sprawdzenie analitycznego myślenia oraz tego, jak kandydat podchodzi do danego tematu czy problemu. W internecie możemy znaleźć wiele przykładów zadań rekrutacyjnych, np. „Co robisz, kiedy orientujesz się, że w kodzie jest bug?” albo „Załóżmy, że dostajesz zadanie by…” i tu pojawia się trudne do wykonania zadanie – „Co robisz?”.
Z kolei specjalista ds. rekrutacji może zapytać nas o to, co robimy w sytuacjach stresowych, aby opanować zdenerwowanie. Pojawiają się także pytania o konferencje i szkolenia IT, w których kandydat brał ostatnio udział, jak rozumie pojęcie „jakości”, jakie są jego mocne i słabe strony. Zadania te mają na celu weryfikację kompetencji miękkich kandydata – komunikatywności, podejścia do pracy, motywacji, umiejętności prezentacji własnego punktu widzenia, samodzielności, umiejętność pracy w zespole czy zaangażowania. Warto przygotować się także na pytania o zainteresowania i hobby.
Co w sytuacji, gdy rekrutacja prowadzona jest do projektu zewnętrznego i w spotkaniu uczestniczy (lub nawet prowadzi je) klient?
Kandydat powinien być przygotowany na to, że po zakończeniu spotkania klient może poprosić go o rozwiązanie zadania lub testu. Może to być test teoretyczny w formie zadania domowego, na rozwiązanie którego kandydat ma 30-45 minut, bez możliwości przerywania i odkładania go na później. Może to być także test 2-poziomowy podczas spotkania – praktyczny i pisemny.
Z kolei rozmowy rekrutacyjne z klientami zagranicznymi prowadzone są najczęściej poprzez Skype’a i wideokonferencje. W tym przypadku warto pamiętać o kilku kwestiach – mówić głośno i wyraźnie, utrzymywać kontakt wzrokowy, zadbać o odpowiednie warunki – tło powinno być neutralne, ubiór stosowny, miejsce odpowiednie. Nie przeprowadzamy takich rozmów w parku, w pracy, ani w miejscu publicznym. Ważna jest komunikatywność i odpowiednia prezencja.
Ostatnia rada dla osób aplikujących?
Liczy się otwartość i chęć rozmowy. Pokażmy, że zależy nam na pracy na dym stanowisku. Jeżeli przed spotkaniem pojawią się pytania – zwróćmy się z nimi do rekrutera. Specjalista bardzo chętnie nam pomoże i rozwieje wszelkie wątpliwości. Jeżeli z jakichś względów nie możemy stawić się na spotkaniu w ustalonym terminie – niezwłocznie poinformujmy o tym fakcie potencjalnego pracodawcę.
|
|
|