Motywem przewodnim tegorocznej
edycji plebiscytu magazynu Focus były innowacje w najszybciej
rozwijających się dziedzinach życia współczesnego człowieka. Oprócz
projektów z zakresu innowacji medycznych, technicznych i informatycznych
po raz pierwszy wyłoniono laureatów nowej Kategorii Otwartej, której
mecenasem był światowy innowator, firma 3M.
Ideą plebiscytu Soczewki Focusa jest
promocja młodych polskich wynalazców i naukowców, którzy wywarli
największy wpływ na rzeczywistość, zmienili sposób postrzegania świata, a
swoją pracą sprawiają, że codzienne życie staje się lepsze i
łatwiejsze. Tegoroczni zwycięzcy zostali wyłonieni spośród nominowanych
przez redakcję naukowców i wynalazców w drodze głosowania, które odbyło
się za pośrednictwem serwisu www.focus.pl.
Podczas gali finałowej, która odbyła się w Centrum Innowacji 3M we
Wrocławiu ogłoszono zwycięzców w trzech kategoriach tematycznych:
INNOWACJE MEDYCZNE: EGZOSZKIELET DO REHABILITACJI
Michał Mikulski z Zakładu Sterowania i Robotyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach
zaprojektował robota, który ma wyręczyć rehabilitanta. Zakładana na
ciało pacjenta maszyna będzie analizować czynność jego mięśni i pomagać
zwiększaniu ich sprawności. Egzoszkielet pomoże osobom cierpiącym na
zaniki mięśni i stwardnienie rozsiane, a także sportowcom.
INNOWACJE TECHNICZNE: ELEKTRYCZNY MOTOCYKL
Michał Lochert, Zbigniew Żelazny
i Tomasz Godlewski, studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów
Mobilnych na Politechnice Wrocławskiej zbudowali prototyp
pojazdu, który ma ułatwić życie mieszkańcom miast. Motocykl ważący 47kg
po naładowaniu baterii potrafi przejechać 70 km, co kosztuje użytkownika
mniej niż złotówkę. Pojazd jest monitorowany przez aplikację
zainstalowaną na smartfonie.
INNOWACJE INFORMATYCZNE: PARTNER DO SPORTU
Marta Ryłko i Kamil Figiela,
studenci Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji Akademii
Górniczo-Hutniczej w Krakowie to autorzy aplikacji Dropsport,
działającej na urządzeniach z systemem Android. Pomaga ona znaleźć
towarzystwo do wspólnej gry w piłkę, biegania czy wspinaczki.
W tym roku po raz pierwszy w historii plebiscytu ogłoszono Kategorię Otwartą, której sponsorem była firma 3M,
której motywem przewodnim był „Pierwiastek 3M” - połączenie
kreatywności, pasji i technologii. Uczestnicy tej kategorii mieli
przedstawić rozwiązania inspirowane wizją firmy 3M, w myśl której,
technologie zapewniają rozwój każdej firmy, produkty większy komfort w
każdym domu, a innowacje - wyższy standard życia każdego człowieka.
Jury, w skład którego weszli również eksperci z firmy 3M – Gabriela
Bobrowska i Chris Howitt, nagrodziło autorów projektów, które
odpowiadają na realne potrzeby, zwiększając tym samym codzienny komfort
życia użytkowników.
PROJEKT PLASTRA DLA PACJENTÓW PO CHEMIOTERAPII PRZY ZAPALENIU BŁONY ŚLUZOWEJ JAMY USTNEJ autorstwa dr n.med.lek.dent. Lidia Jamróz-Wilkońska, mgr farmacji Gabriela Wyszogrodzka, mgr farmacji Aleksandra Zielińska z Krakowa.
Projekt jest odpowiedzią na problem
pacjentów poddawanych chemioterapii, którzy często cierpią z powodu
uszkodzenia błony śluzowej jamy ustnej. Jednowarstwowe i dwuwarstwowe
plastry przyspieszają proces gojenia ran i regeneracji błony śluzowej,
są łatwe w aplikacji i wygodne. Ten projekt to świetny przykład
współpracy, w efekcie której powstało rozwiązanie, które przynosi ulgę
pacjentom i podnosi komfort leczenia.
KLUCZ NASADOWY - WZMACNIACZ MOMENTU O ZMIENNYM PRZEŁOŻENIU 1:4 & 1:1 autorstwa Karola Krasuskiego z Warszawy.
Innowacyjny klucz jest dużo mniejszy od
tradycyjnych wzmacniaczy momentów i nie wymaga stosowania dodatkowych
podpórek. Jest wyjątkowo skuteczny i prosty w użyciu. Ten pomysł łączy w
sobie kreatywność z praktycznością dzięki którym codzienne czynności,
do których należy np. zmiana koła w samochodzie, można wykonywać dużo
łatwiej i znacznie szybciej.
Mecenasem plebiscytu jest firma 3M,
której technologie i produkty są częścią składową wielu przedmiotów, z
których korzystamy każdego dnia. 3M jest wszędzie. Jest jak pierwiastek,
na który składają się pasje, inspiracje i współpraca, owocem której są
kreatywne idee i innowacyjne pomysły.