ATMAN gotowy do światowego uruchomienia IPv6
|
|
|
|
|
ATM, operator ogólnopolskiej sieci światłowodowej ATMAN,
ogłosił gotowość swojej infrastruktury telekomunikacyjnej do obsługi
protokołu IPv6 (Internet Protocol v6), czyli mechanizmu przekazywania
pakietów danych w Internecie, zwiększającego liczbę adresów IP i
zapewniającego większą wydajność i wyższy poziom bezpieczeństwa
transmisji danych w sieci. Na 6 czerwca br. planowane jest światowe
ogłoszenie dostępności IPv6 przez największych operatorów
telekomunikacyjnych, firmy IT i portale internetowe.
ATM S.A. zmodernizowała swoją sieć szkieletową ATMAN tak, by
infrastruktura była w pełni gotowa do transmisji danych z wykorzystaniem
adresacji IPv6. Sieć ATMAN, która obsługuje większość polskich i wielu
zagranicznych operatorów telekomunikacyjnych, wymienia już ruch
internetowy IPv6 w największych europejskich węzłach
międzyoperatorskich: DE-CIX we Frankfurcie, AMS-IX w Amsterdamie, LINX w
Londynie oraz w polskich węzłach: Thinx IX, PLIX, TPIX i KIX.
ATM
zestawił również ponad 400 połączeń obsługujących IPv6 do innych
polskich i zagranicznych operatorów, dzięki czemu informacja w
Internecie może być przekazywana szybciej i znacznie krótszą drogą.
Operator uruchomił także serwisy IPv6 dla swoich klientów, m.in. DNS.
Internetowe strony www.atman.pl oraz www.thinx.pl można już przeglądać z komputerów posługujących się nowymi adresami IP.
Jak prognozuje Polska Grupa Robocza IPv6 — inicjatywa skupiająca
uczestników zainteresowanych rozwojem IPv6 w Polsce — pula adresów IPv4
prawdopodobnie wyczerpie się już w tym roku. Zatem wcześniejsze
przygotowanie infrastruktury ATMAN do obsługi nowych adresów IP
umożliwiło przeprowadzenie koniecznych testów i sprawdzeń technicznych
sieci i uzyskanie stanu gotowości na dzień uruchomienia IPv6 na świecie.
— ATMAN jest największą siecią IPv6 w Polsce pod względem
liczby połączeń z innymi sieciami. Jest również największym polskim
operatorem IPv6, biorąc pod uwagę liczbę rozgłaszanych sieci — powiedział Chris Van Fossen z Hurricane Electric, międzynarodowego operatora największej szkieletowej sieci IPv6 na świecie.
Niezależna organizacja Internet Society w styczniu br. ogłosiła 6
czerwca 2012 dniem uruchomienia protokołu IPv6 na całym świecie. Swój
udział w tej inauguracji potwierdziły czołowe portale internetowe,
wyszukiwarki, operatorzy telekomunikacyjni oraz firmy IT . Wśród nich
jest także ATM S.A. Więcej informacji na ten temat znajduje się na
stronie World IPv6 Launch.
|
|
ATM S.A.: Bardzo dobry początek roku działalności telekomunikacyjnej
|
|
|
|
|
ATM S.A. opublikowała pierwszy
raport finansowy od momentu podziału Spółki na działalność
telekomunikacyjną i informatyczną. ATM S.A. będąca od kilku tygodni
wyłącznie operatorem telekomunikacyjnym osiągnęła w I kw. 2012 roku
bardzo dobre wyniki finansowe. Spółka wypracowała w działalności
telekomunikacyjnej 56 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 76%
r/r), 18,15 mln zł marży ze sprzedaży (wzrost o 9% r/r) i aż 5,9 mln zł
zysku operacyjnego (wzrost o 28% r/r) oraz 10,2 mln zł zysku EBITDA
(wzrost o 17% r/r).
Usługi kolokacji
Kolejny już kwartał głównym motorem
wzrostu w działalności telekomunikacyjnej była sprzedaż usług centrów
danych (kolokacji i hostingu) oferowana pod markami ATMAN i Thinx
Poland. W tym obszarze ATM przez ostatnie trzy lata powiększył ponad
trzykrotnie przychody ze sprzedaży i obsługuje obecnie ponad 400
klientów w swoich centrach danych. Przychody kwartalne z tego tytułu
przekroczyły poziom 11 mln zł. Obecnie przychody te mają blisko 40%
udział w całości przychodów ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych (z
wyłączeniem przychodów z kontraktu OST 112), stanowiąc główne źródło
przychodów Spółki, a ich udział w przychodach systematycznie rośnie.
Pozycja rynkowa i obecna struktura
przychodów telekomunikacyjnych ATM jest nie tylko potwierdzeniem pozycji
lidera na polskim rynku centrów danych, ale także pretenduje Spółkę do
roli jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych w regionie
Europy Środkowo-Wschodniej, którego głównym źródłem przychodów jest
świadczenie usług kolokacji. ATM jest również obecnie jedynym tego typu
podmiotem notowanym na giełdzie w tej części Europy.
„Bardzo nas cieszy mocny początek
roku w działalności telekomunikacyjnej. Widać już w wynikach finansowych
spółki pierwsze przychody z oddanego w końcówce roku budynku F3
wchodzącego w skład Centrum Danych ATMAN” – powiedział Maciej Krzyżanowski, prezes zarządu ATM S.A. „Stale
utrzymujące się duże zainteresowanie naszymi usługami klientów z Polski
i zagranicy pozwala mówić o bardzo dobrych perspektywach dla ATM w 2012
roku” – dodał Maciej Krzyżanowski.
Transmisja danych i usługi światłowodowe
Drugim obszarem działalności
telekomunikacyjnej ATM, który odpowiada za ponad 34% przychodów
telekomunikacyjnych, jest transmisja danych i usługi światłowodowe. W
tym obszarze Spółka zanotowała ponad 12% wzrost przychodów ze sprzedaży,
wynikający zarówno z realizowanych kontraktów na rzecz innych
operatorów telekomunikacyjnych, jak i ze wzrostu sprzedaży usług
transmisji danych dla sektora biznesowego. Istotnym motorem wzrostu w
tym obszarze są zasoby infrastrukturalne ATM: jedne z najbardziej
rozbudowanych światłowodowych sieci metropolitalnych w 8 największych
miastach Polski, jak również szerokopasmowa optyczna sieć transmisyjna w
relacjach międzymiastowych.
Dostęp do Internetu
W trzecim obszarze działalności
telekomunikacyjnej – usługach dostępu do Internetu, Spółka obserwuje
zatrzymanie występującego od początku 2010 roku spowolnienia. Co prawda w
ujęciu rocznym zanotowano w I kw. 2012 roku spadek przychodów o 4% w
porównaniu do I kw. 2011 roku, natomiast już trzeci kwartał z rzędu
wyniki sprzedaży dostępu do Internetu wykazują lekką tendencję
wzrostową.
|
|
Pomyślne zakończenie wdrożenia projektu OST 112 (numer alarmowy)
|
|
|
|
|
Trwające blisko dwadzieścia siedem
miesięcy wdrożenie Projektu OST 112 zostało z sukcesem zakończone przez
ATM S.A. Projekt obejmował wdrożenie zintegrowanej, ogólnopolskiej sieci
teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 wraz z
wyposażeniem w urządzenia końcowe właściwych służb ratownictwa i
porządku publicznego (Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkich
Centrów Powiadamiania Ratunkowego, urzędów wojewódzkich), a także wraz z
zapewnieniem mechanizmów związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i
monitorowaniem stanu sieci oraz jakości świadczonych usług. Wykonawcą
kontraktu była notowana na GPW spółka ATM S.A., świadcząca usługi
telekomunikacyjne pod marką ATMAN.
Sieć OST 112 została
zaprojektowana i zbudowana przez zespół specjalistów ATM S.A. w oparciu o
łącza teletransmisyjne Telekomunikacji Polskiej S.A. i Exatel S.A.
Głównym podwykonawcą w części integracyjnej projektu była spółka ATM
Systemy Informatyczne S.A. , odpowiadająca za dostawę i konfigurację
urządzeń aktywnych oraz migrację usług realizowanych przez różnych
użytkowników do nowo zbudowanej sieci.
Wdrożenie OST 112 było
przedsięwzięciem bardzo złożonym zarówno technicznie, jak i
organizacyjnie. Z technicznego punktu widzenia, wyzwania stające przed
ATM związane były z koniecznością takiego zaprojektowania sieci i
przebiegu jej implementacji, aby uwzględnić wymagania stawiane przez
zamawiającego, operatora OST 112 (Policję) oraz użytkowników OST 112
przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłość działania licznych usług
świadczonych przez ogólnopolską sieć Policji POLWAN, której usługi w
sposób praktycznie bezprzerwowy były przenoszone do OST 112. Natomiast z
operacyjnego punktu widzenia projekt OST 112 to bardzo duże
przedsięwzięcie logistyczno-organizacyjne. W części telekomunikacyjnej
polegało na zbudowaniu i uruchomieniu kilkuset wysokiej klasy łączy
teletransmisyjnych o zróżnicowanych parametrach przepustowości i klas
usług oraz na skonfigurowaniu ich w jednolitą strukturę sieci
teletransmisyjnej. W części integracyjnej należało dostarczyć na terenie
całej Polski odpowiednio skonfigurowane urządzenia do ponad
dziewięciuset lokalizacji, przeprowadzić ich sprawną instalację i
uruchomienie.
Realizacja tak złożonego wdrożenia wymagała
wcześniejszego dokładnego zaplanowania, którego najważniejszym elementem
był tzw. staging, podczas którego wykonano instalację testową OST 112.
Sama operacja stagingu już w liczbach przedstawia się imponująco. W jej
trakcie zainstalowano 12 800 pozycji towarowych, 160 kW mocy
zainstalowanej i 90 kW mocy klimatyzacji. Wykorzystano 600 m2
profesjonalnej powierzchni kolokacyjnej (usytuowanej w należącym do ATM
S.A. Centrum Danych Thinx Poland), na której ustawiono 550 urządzeń. W
skład całości weszło 126 sterowanych obwodów zasilających, 30 szaf i
trzy rozdzielnie elektryczne. Łączna waga sprzętu wyniosła 18 ton. Etap
przygotowań do implementacji sprzętu i oprogramowania zakładał
weryfikację i testy wszystkich rozwiązań, urządzeń i oprogramowania.
Przyjęte rozwiązania przetestowano w pełnej skali, opracowano metody
inwentaryzacji i oznaczania sprzętu. Przed rozwiezieniem do docelowych
węzłów (lokalizacji sieci) sprzęt wygrzano i poddano prekonfiguracji.
Opracowano standardy i szablony konfiguracji oraz dokumentacji. Ten etap
prac zakończyło mapowanie urządzeń sieciowych w systemie monitorowania i
zarządzania siecią OST 112. Wypracowane w fazie stagingu koncepcje
zostały starannie odwzorowane z dopracowaniem szczegółów, takich jak
finalna adresacja IP, alokacje portów czy arkusze instalacyjne węzłów.
Finalny
produkt – Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby obsługi
numeru alarmowego 112 – to z całą pewnością jedna z
najnowocześniejszych, jeżeli nie najnowocześniejsza sieć klasy
operatorskiej w Polsce, potrafiąca zaoferować swoim użytkownikom usługi,
których nie można nabyć dziś na rynku. OST 112 świadczy usługi związane
z przesyłem danych, obsługą zintegrowanej komunikacji (przesyłu głosu,
obrazu, mulitmediów), szyfrowanie transmisji i inne. Usługi te są
świadczone dla każdego z dzisiejszych użytkowników sieci oraz mogą być
świadczone dla każdego nowego jej użytkownika. W sieci zastosowano
rozwiązania telekomunikacyjne firmy Cisco Systems. Nad stanem całego
rozwiązania czuwa Centralny System Zarządzająco-Monitorujący zbudowany
na bazie komponentów pochodzących od firm Cisco oraz IBM, którego
głównym zadaniem jest monitorowanie pracy sieci, a w przypadku jej
awarii dostarczanie operatorowi niezbędnych informacji na temat
funkcjonowania poszczególnych elementów. Wykorzystana technologia
IP/MPLS zapewnia separację sieci poszczególnych użytkowników poprzez
konfigurację tuneli IP VPN. Z uwagi na tę technologię, dużą liczbę
lokalizacji użytkowników OST 112 oraz konieczność zapewnienia łatwej
rozbudowy w przyszłości (łatwe dodawanie nowych użytkowników OST 112)
zastosowano beztunelowe szyfrowanie danych. Infrastruktura klucza
publicznego (PKI) wraz z systemem dystrybucji certyfikatów (CA) w sposób
istotny zwiększa poziom bezpieczeństwa dla całej sieci OST 112.
OST
112 obejmuje infrastrukturę ponad 900 lokalizacji istotnych z punktu
widzenia funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Są to:
- 20 lokalizacji głównego szkieletu sieci OST 112 zlokalizowanych w
Komendzie Głównej, komendach wojewódzkich oraz Komendzie Stołecznej
Policji,
- 330 pozostałych lokalizacji Policji, zróżnicowanych w zależności od wielkości oraz pełnionej funkcji
- 16 wojewódzkich i jedno powiatowe (Warszawa) Centrum Powiadamiania
Ratunkowego (WCPR i CPR) wraz z zapewnieniem komunikacji dla Ośrodka
Krajowego Systemu Informatycznego WCPR,
- ponad 500 lokalizacji Państwowej Straży Pożarnej (do OST 112 podłączono KG, KW oraz KM PSP),
- 16 lokalizacji urzędów wojewódzkich.
Sieć OST 112 należy do
najnowocześniejszych rozwiązań teleinformatycznych w Europie. Została
zbudowana zgodnie z najwyższymi standardami i zaprojektowana pod kątem
wydajności i bezpieczeństwa. OST 112 jest obecnie jednym z podstawowych
narzędzi mogących stać się elementem integracji infrastruktury
teleinformatycznej państwa. Ma za zadanie usprawnić proces komunikacji i
wymiany danych pomiędzy organami administracji rządowej i samorządowej,
gwarantując jednocześnie wysoką niezawodność i bezpieczeństwo
przesyłanych informacji.
Sumaryczna wartość zakontraktowanych
prac związanych z budową sieci bez świadczenia usług telekomunikacyjnych
wyniosła ok. 149 mln zł brutto. Zbudowana sieć objęta będzie opieką
serwisową do 31 grudnia 2015 roku. Więcej na temat projektu OST 12 można
przeczytać na stronach Ministerstwa http://cpi.mswia.gov.pl/portal/cpi/47/194/.
|
|
ATM jako pierwszy w tej części Europy wdraża zaawansowany system monitoringu w swoich centrach da..
|
|
|
|
|
ATM
S.A., czołowy polski dostawca usług kolokacji i hostingu, jako pierwsza
firma w Europie Środkowo-Wschodniej wdrożyła w swoich centrach danych:
ATMAN i Thinx Poland innowacyjny system monitoringu środowiska w oparciu
o oprogramowanie SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition).
Monitoring 9000 zmiennych w trybie 24h/7 zapewnia najwyższy poziom
bezpieczeństwa i reakcji na wszelkie zdarzenia oraz wspiera efektywne
zarządzanie każdym z obiektów.
Zaimplementowany system
na bieżąco kontroluje i rejestruje kilka tysięcy parametrów pracy
centrum danych w trzech kluczowych obszarach funkcjonowania. Na poziomie
pojedynczej szafy serwerowej kontrolowane są takie parametry jak:
temperatura powietrza chłodzącego, monitoring otwarcia drzwi czy moc i
pobór energii. W pomieszczeniu kolokacyjnym system monitoruje m.in.
wilgotność, czujniki obecności napięcia, systemy klimatyzacji i
detektory wody.
Natomiast na poziomie całego centrum danych
system prowadzi szczegółowy nadzór nad przepływami systemu
energetycznego, analizatorami sieci energetycznej, przełącznikami
systemów zasilania rezerwowego, jak również monitoruje pracę UPS-ów,
generatorów prądotwórczych, magazynów chłodu oraz systemów i klap
przeciwpożarowych.
Obecnie stałemu monitoringowi poddanych jest już 9000 zmiennych w
trybie 24h/7. Do końca tego roku planowane jest dołączenie kolejnych
modułów i podsystemów, co spowoduje prawie dwukrotny wzrost liczby
obserwowanych parametrów.
System wykrywa alarmy korzystając z aktywnych i pasywnych progów
alarmowych, daje możliwość analizy trendów, tworzenia raportów oraz
rejestruje historię zdarzeń.
Dzięki zbieraniu danych z wielu
podsystemów produkcyjnych w jednej aplikacji możliwa jest zarówno
dokładna kontrola aktualnego stanu centrum danych, jak również wczesne
wykrywanie potencjalnych zagrożeń. Zaimplementowanie systemu
kumulującego tak różnorodne dane może istotnie przyspieszyć reakcję
służb na ewentualne zdarzenia awaryjne. Monitorowanie trendów
poszczególnych parametrów pozwala także planować rozbudowę całego
systemu zgodnie z rosnącym zapotrzebowaniem na poszczególne zasoby.
— Planujemy
już wkrótce zapewnić naszym klientom dostęp do tego nowoczesnego
narzędzia, dzięki czemu sami będą mogli sprawdzić jak bezpieczne i
stabilne jest środowisko centrum danych, któremu powierzyli swoje zasoby
— powiedział Maciej Krzyżanowski, wiceprezes ds. operacyjnych ATM S.A. — To unikalne w skali tej części Europy wdrożenie, które docelowo będzie standardem w obiektach należących do ATM — dodał Maciej Krzyżanowski.
Wdrożony system bazuje na przemysłowym standardzie SCADA
(Supervisory Control And Data Acquisition) i obecnie jest wykorzystywany
przede wszystkim przez centrum zarządzania siecią ATMAN. ATM planuje
także udostępnienie interfejsu podglądu wybranych parametrów i zdarzeń
klientom kolokującym swoje urządzenia w serwerowniach ATM S.A.
Jest
to pierwsze takie wdrożenie w polskim centrum danych i unikalne ze
względu na skalę i kompleksowość monitoringu usług świadczonych dla
klientów.
Należące do ATM S.A. obiekty kolokacyjne Centrum
Danych ATMAN i Thinx Poland są nowoczesnymi centrami danych
zaprojektowanymi zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi Tier III
dotyczącymi standardów data center i posiadają certyfikat systemu
zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO/IEC 27001:2005 oraz
certyfikat systemu zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2009.
|
|
Nowe kontrakty ATM S.A. w administracji publicznej i sektorze finansowym
|
|
|
|
|
ATM S.A., oferująca usługi telekomunikacyjne pod markami
ATMAN i Thinx Poland, podpisała nowe kontrakty na świadczenie usług
kolokacji, transmisji danych i dostępu do Internetu o łącznej wartości
ponad 4 mln zł netto.
W pierwszych miesiącach tego roku oferta telekomunikacyjna ATM S.A.
cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród instytucji sektora
publicznego. Spółka podpisała nowe umowy m.in. z Krajowym Biurem
Wyborczym, Ministerstwem Finansów, Polską Agencją Prasową, Narodowym
Centrum Sportu i Agencją Nieruchomości Rolnych. Kontrakty obejmują
zarówno usługi kolokacji, świadczone obecnie w trzech nowoczesnych
centrach danych o łącznej powierzchni ponad 8 300 m kw., jak i pozostałe
usługi telekomunikacyjne, świadczone w oparciu o krajową sieć
szkieletową i sieci metropolitalne ATMAN w ośmiu największych miastach
Polski.
Wysoką jakość usług telekomunikacyjnych potwierdzają także umowy
zawarte z instytucjami finansowymi. W ostatnim czasie ATM S.A.
rozszerzyła swoją współpracę m.in. z Toyota Bank Polska S.A. , Credit
Agricole Corporate and Investment Bank S.A. i OPERA Dom Maklerski Sp. z
o.o.
Podpisane kontrakty mają przeważnie charakter długoterminowy.
|
|
|