Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.X

WROCŁAW - codziennie prezentujemy zebrane w jednym miejscu - aktualne i najnowsze oferty pracy w branży IT! Bądź na bieżąco!
facebook
Partnerem portalu WroclawIT.pl jest






PRACA WROCŁAW - zadbaj z nami o swoją karierę, zobacz kto obecnie najwięcej rekrutuje w IT:
Credit Suisse

CREDIT SUISSE Poland
poszukuje osób na stanowiska:


EY Global Delivery Services
poszukuje osób na stanowiska:
Capgemini Wrocław

Capgemini Software Solutions Center
poszukuje osób na stanowiska:
Zobacz wszystkie oferty pracy ››
Pozostałe artykuły IT
Outsourcing it. Czy małe firmy powinny się na niego zdecydować?
PDF
22.02.2019.

Outsourcing ITCoraz popularniejszy staje się outsourcing it dla firm. Ma on wiele zalet, do których można zaliczyć stałą obsługę informatyczną, a przez to redukcję kosztów, gdyż nie trzeba ponosić kosztów za wyszkolenie nowych pracowników, a także zakup dodatkowego sprzętu, ponieważ tym zajmować się firma zewnętrzna. Jednak warto zastanowić się czy taka opcja jest także opłacalna dla małych firm?

Outsourcing it – co warto wiedzieć?

Na samym początku warto zauważyć, że outsourcing it obejmuje dwa obszary. Są to help desk, czyli po prostu wszelka pomoc w zakresie oprogramowań dla firm, urządzeń peryferyjnych, a także mobilnych. Z kolei drugim obszarem jest zarządzanie całą siecią komputerową, ale również administracją serwerami. Celem takich działań jest nie tylko redukcja kosztów, ale również oszczędność czasu. Kolejną zaletą jest zwiększenie jakości usług, a to za sprawą, tego, że zarządzanie oprogramowaniami i serwerami powierza się specjalistom, zatem pracownicy mogą skupić się tylko na wykonywaniu swoich obowiązków.

Bo wybór specjalistów ma znaczenie

Aby obsługa informatyczna dla firm była skuteczna niezbędne jest korzystanie z pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Tutaj można zdecydować się na dwie formy współpracy. Osoba z zewnętrznej firmy może być zatrudniona jako członek zespołu. Można również korzystać ze zdalnej formy współpracy. Wszystko zależy od rodzaju umowy. Warto wiedzieć, że zatrudniając specjalistów branży it zyskujemy pewność, że powierzone zadania będą wykonane w krótkim czasie, a jednocześnie w razie problemów taki pracownik udzieli fachowej pomocy. Zatem takie rozwiązanie jest korzystne nawet dla małej firmy, gdyż pozwala również w tym przypadku zredukować koszty. Wystarczy tylko wybrać elastyczną formę współpracy, która będzie dla niej korzystna.

Jakość ma znaczenie

Outsourcing InformatykaTo, że nie każdy pracownik jest informatykiem jest oczywiste. Dlatego wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych często bywa problematyczne. Również aktualizacja oprogramowania ma niezwykle duże znaczenie, szczególnie gdy zależy nam na płynnym działaniu systemu. Pracownik, który ma do wykonania swoje obowiązki, a jednocześnie wymaga się od niego zarządzania urządzeniami sieciowymi często jest nieefektywny i nadmiernie obciążony. Dlatego zatrudnianie specjalistów, którzy zajmują się obsługą informatyczną dla firm wydaje się być korzystne pod wieloma względami. Przede wszystkim mogą oni tworzyć, a także rozbudowywać sieć komputerową. Jednocześnie do ich zadań będzie należeć zabezpieczenie danych poprzez wykonanie kopii zapasowych. W przypadku problemów z oprogramowaniem również można uzyskać od nich fachową pomoc, podobnie jak w przypadku awarii i usterek. Dzięki temu nie traci się czasu szukając specjalisty, który dokona naprawy, a jak wiadomo może to zaburzyć funkcjonowanie całej firmy. Jak wiadomo, aby unowocześnić działanie firmy i jednocześnie sprawić, że możliwe jest wykonywanie większej ilości zadań, konieczne jest czasem zakupienie nowego sprzętu, który to umożliwi. Instalacja zarówno nowych komputerów, nie wspominając już o oprogramowaniu jest bardzo trudna, ale też czasochłonna. Na szczęście decydując się na obsługę informatyczną dla firm nie trzeba się tego obawiać, gdyż instalacja komputerów i ich oprogramowania należy do obowiązków pracowników z branży it. Niestety często do pracowników wysyłane są aplikacje i pliki z wirusami, które mogą uszkodzić całe oprogramowanie, a także sprawić, że osoby nieuprawnione uzyskają dostęp do firmowych danych. Dlatego korzystanie z outsourcingu it pozwala się zabezpieczyć. Otóż specjaliści zajmują się usuwaniem wirusów, a także instalowaniem odpowiednich programów antywirusowych stanowiących świetne zabezpieczenie i przywracaniem zainfekowanych systemów.

Nowoczesne rozwiązania w trosce o twoje bezpieczeństwo teleinformatyczne

Korzystanie z usług firmy it wpływa korzystnie na pracę całego zespołu, gdyż awarie są od razu usuwane. Dostęp do specjalistów sprawia, że w każdej chwili można uzyskać fachową pomoc, co jest szczególnie ważne, gdy ma się problemy np. z serwerem. W razie awarii sprzętu usterki naprawiane są niemal natychmiast. Takie rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo. Przede wszystkim chronią sprzęty przed szkodliwym oprogramowaniem, które może poczynić duże szkody, a jednocześnie może spowodować wykradnięcie danych. Kolejną zaletą jest fakt, że wgrywane oprogramowania są nowoczesne. Tutaj należy jeszcze poruszyć temat wykonywania kopii zapasowych, które zapobiegają zgubieniu ważnych plików.

Zatem nawet małe firmy powinny korzystać z outsourcingu it. Gwarantuje to bezpieczeństwo teleinformatyczne, które w obecnych czasach jest bardzo ważne. Z pewnością dotyczy to w szczególności całej branży e-commerce, ale również szeroko pojętej administracji w różnych branżach.

 
Nowe technologie sektora finansowego i bankowego
PDF
11.02.2019.

Telefon na laptopieNowe technologie to w równej mierze przyszłość, jak i teraźniejszość sektora bankowego. Już dziś w znakomitej większości sklepów i punktów usługowych możemy płacić telefonem lub zbliżeniowo kartą. Jesteśmy w stanie z dowolnego miejsca robić błyskawiczne przelewy pojedynczym kliknięciem, a dwuetapowa weryfikacja wzmocniła bezpieczeństwo operacji finansowych. Procedury, które jeszcze dekadę lub dwie temu wymagały wizyty w punkcie obsługi klienta i złożenia niezliczonej ilości podpisów, dziś można przeprowadzić bez wychodzenia z domu.

Jakie jeszcze udogodnienia technologiczne będą w najbliższym czasie dostępne dla właścicieli rachunków bankowych, a także operatorów?

Chcemy spersonalizowanych usług

Banki nie mogą funkcjonować bez klientów, dlatego prześcigają się w dostarczaniu usług coraz prostszych i wyposażonych w większą liczbę użytecznych narzędzi. Wystarczy rzucić okiem na reklamy telewizyjne firm z sektora bankowego – w wielu z nich najwięcej czasu antenowego, prócz atrakcyjnych warunków spłaty kredytu, zajmują właśnie udogodnienia w dostępie do usług, oparte na nowych technologiach. Ten marketingowy trend nie wziął się znikąd – według ekspertów firmy doradczej i audytorskiej Ernst & Young, aż 70 proc. osób jest skłonnych udostępnić bankom dodatkowe informacje w celu otrzymania spersonalizowanych usług.

Polska jednym z liderów

Szybkość wdrażania i przyswajania nowych technologii przez użytkowników zależy od stopnia zaawansowania usług bankowych w danym państwie. O ile w Stanach Zjednoczonych – kraju o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego – dużą popularnością wciąż cieszą się czeki, o tyle Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o płatności zbliżeniowe. Według danych Mastercard, Polacy płacą w ten sposób 20 razy częściej niż Niemcy. Warto podkreślić, że Polska należy do europejskiej czołówki, jeśli chodzi o zastosowanie w sektorze finansowym najnowocześniejszych technologii. Już w 2000 r. powstał pierwszy mobilny bank, gdzie konta obsługiwane były wyłącznie przez internet i telefon, a obecnie niemal każdy gracz na rynku oferuje klientom aplikację mobilną, karty zbliżeniowe oraz płatności za pomocą smartfona. Dane NBP mówią, że z końcem 2017 r. 80% wszystkich kart płatniczych, z których korzystają Polacy, wyposażonych było w funkcję zbliżeniową, a 95% terminali akceptowało transakcje w tej technologii. Doskonałym przykładem w promowaniu takich rozwiązań jest chociażby Fundacja Polska Bezgotówkowa (powołana przez Związek Banków Polskich), zmierzająca do jeszcze większego upowszechnienia terminali płatniczych i rozwiązań dla MSP, jak mobilne czytniki kart płatniczych łączące się ze smartfonem sprzedawcy.

Sztuczna inteligencja

O efektywnym korzystaniu z dobrodziejstw sztucznej inteligencji (A.I.) w wielu gałęziach gospodarki dyskutuje się od lat. Każda instytucja finansowa w pewnym momencie styka się z nadmiarem danych i problemem ich przetworzenia oraz wyselekcjonowania tych najbardziej przydatnych informacji. Dzięki technologii machine learning (uczenie maszynowe) praca z danymi nawet z nieustrukturyzowanych źródeł przebiega szybko i sprawnie. Opracowane w ten sposób informacje można potem wykorzystać np. w procesie personalizowania obsługi klientów. A.I. potrafi owe dane analizować i adaptować, przeobrażając je w informacje dla banków. Ta funkcja może być oczywiście wykorzystana w celu konkurowania z innymi podmiotami na rynku.

Ciekawszym z perspektywy klienta rozwiązaniem są jednak chatboty. Można je wykorzystywać do logowania, obsługi rachunku, realizacji przelewów lub dialogu z klientem. W przyszłości boty mogą wspierać pracę np. konsultantów call center, choć według różnych badań wiele osób nie życzy sobie, by dzwonił do nich robot. Z raportu opublikowanego przez Digital Banking wynika, że blisko 35 proc. firm z sektora finansowego wdrożyło już co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu uczenia maszynowego, a 23 proc. badanych z segmentu sztucznej inteligencji.

„Zastosowanie technik sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego pozwala nie tylko odciążyć pracowników i skierować ich uwagę na złożone problemy klientów, ale również włączyć do cyfrowego świat osoby dotychczas wykluczone. Przykładowo, chatboty i rozpoznawanie mowy otwierają systemy informatyczne na interakcje z osobami niewidomymi” – komentuje Andrzej Pacek, Head of Technology & Data z National Westminster Bank.

Biometria

W 2018 r. Mastercard poinformował, że na Wyspach Brytyjskich zdecydowanie zamierza postawić na biometrię. Rozpoznawanie klienta po unikatowych cechach jego organizmu coraz częściej stosowane jest na świecie w różnych dziedzinach biznesu, szczególnie w marketingu. Dla klientów banków zastosowanie biometrii powinno oznaczać zwiększenie bezpieczeństwa: na przykład w miejscach, w których płaci się zbliżeniowo, będzie można autoryzować transakcje odciskiem palca albo za pomocą rysów twarzy. Kraje skandynawskie idą jeszcze dalej. W Szwecji wprowadzono możliwość zapłaty przez dotknięcie dłonią specjalnego czytnika dołączonego do kasy fiskalnej. Jeśli podobne pomysły sprawdzą się na dłuższą metę, można przewidywać, że ich wprowadzenie na szeroką skalę w naszym kraju będzie tylko kwestią czasu.

„Wdrożenia biometrii to przykład ilustrujący, jak ewoluuje także podejście do zagadnień bezpieczeństwa. Weryfikacja naszej tożsamości czy poziomu uprawnień powinna odbywać się w sposób niemal niezauważalny. Aby to osiągnąć, bezpieczeństwo i technologia muszą współpracować od etapu pomysłu aż po finalne wdrożenie, co pozwoli połączyć wygodę dla użytkownika z odpowiednią ochroną jego danych czy środków finansowych” – dodaje Marcin Świdziński, Head of Security Poland z National Westminster Bank.

Łańcuch bloków

Blockchain (najpowszechniejszy typ technologii DLT - distributed ledger technology), to zdecentralizowana baza danych, oparta na sieci peer-to-peer, przeznaczona do prowadzenia ksiąg transakcji w postaci cyfrowej. W świecie finansów technologia wykorzystywana jest głównie do przelewów kryptowalutowych. Narzędzie to pozwala na realizację przelewów pieniężnych (także międzynarodowych) bez żadnych pośredników, co w znacznym stopniu ogranicza koszty i przyśpiesza czas transakcji. W Europie i na świecie wiele banków deklaruje, że z dużym zainteresowaniem przygląda się blockchainowi. W Polsce wdrożył ją już bank PKO BP, a w nieodległej przyszłości z dobrodziejstw „łańcucha bloków” z pewnością będą korzystać wszyscy klienci tradycyjnych banków.

Lepsze jutro?

Już dziś efektem współczesnych technologii w sektorze finansowym, czyli w głównej mierze bankowości mobilnej oraz płatności zbliżeniowych smartfonem, jest szybkość i wygoda operacji finansowych. Jak zmieni się nasz stosunek do pieniądza i relacja z bankiem, gdy wyżej wymienione narzędzia wejdą w życie na masową skalę? KPMG w jednej ze swoich analiz przewiduje, że do 2030 r. nastanie czas “niewidzialnej bankowości” – i każdy z indywidualnych klientów, w zależności od stopnia optymizmu względem nowych technologii, będzie ją inaczej interpretować.

 
Jak czyścić garnitur?
PDF
31.01.2019.

GarnituryGarnitur to wizytówka każdego mężczyzny. Kiedyś noszony jedynie na wyjątkowe okazje, dziś stał się strojem wykorzystywanym w codziennym życiu zawodowym. Nowoczesne modele pozwalają na nadanie mu również charakteru sportowego, casualowego, co pozwala nosić ten strój również do pracy, czy na zakupy. Panowało przekonanie, iż mężczyźnie wystarczy jeden garnitur w szafie, który od czasów ślubu może być wykorzystywany na różne okoliczności. Ta tendencja uległa jednak znaczącej zmianie, powodując, iż mężczyźni coraz częściej decydują się na zakup nowego garnituru, przeznaczonego na konkretne okazje.

Odpowiednia konserwacja

Garnitur, jak każdy inny strój, wymaga odpowiedniego konserwowania i prania. Jeśli dysponujemy krojem eleganckim, który posiada liczne zaprasowania, kanty czy artystyczne zagięcia materiału, musi być on czyszczony chemicznie. Nie każdy poradzi sobie bowiem z jego odpowiednim rozprasowaniem i tym samym nadaniem mu właściwego fasonu, jaki był przygotowany fabrycznie.

Każdy producent odzieży wskazuje, jak czyścić poszczególne elementy garderoby. Biorąc pod lupę metkę, jaką można znaleźć na garniturze, warto zaznaczyć, iż na większości figuruje zalecenie prania chemicznego oraz zakaz wirowania. To istotne elementy, które mają wpływ nie tylko na wygląd ubrania, ale także na jego żywotność. Zaleca się zatem zaniesienie garniturów do specjalistycznej pralni, gdzie zostaną poddane praniu chemicznemu, a po kilku dniach odbierzemy ubranie nie tylko czyste, ale również idealnie wyprasowane. Osoby, które mają liczną rodzinę garniturów w szafie, i nie chcą jednorazowo wydawać kilkuset złotych na konserwację ubrań, mogą skorzystać z opcji szybka pożyczka.

 

Właściwe prasowanie

Czyszczenie garnituru to nie zawsze konieczność oddania go do pralni. Niekiedy ubranie jest czyste, zalega jednak przez kilka miesięcy w szafie, przyjmując specyficzny zapach. Brak świeżości ubrań to problem, z którym najczęściej radzimy sobie, wrzucając je do pralki. W przypadku garnituru, jak pisaliśmy powyżej, jest to zabieg niebezpieczny. Warto zatem rozważyć inne możliwości, które nadadzą świeżość wszystkim ubraniom, wyjętym po jakimś czasie z szafy.

Trzeba zainwestować w zakup profesjonalnego urządzenia do prasowania, jakim jest parownica. Możliwość wyprasowania ubrań wiszących na wieszaku, bez długotrwałego rozkładania marynarki czy spodni na desce do prasowania, jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla każdego mężczyzny, ceniącego sobie czas i wygodę. W zależności od klasy urządzenia, wydając kilkaset złotych, możemy stać się posiadaczami sprzętu, który rozwiąże nasze problemy z garniturem. Szybka pożyczka pozwoli sfinansować zakup parownicy, a po jej użyciu wszystkie ubrania będą nie tylko idealnie wyprasowane, ale także odświeżone. Należy jednak pamiętać, że szybka pożyczka wymaga terminowej spłaty.

 

Plamy

Plamy na ubraniach to zmora nie tylko męskiej części społeczeństwa. Impreza, ubrudzone spodnie, czy biała plama na marynarce przypominająca o sosie beszamelowym, jaki jedliśmy na obiad, to niestety codzienność. Im dłużej plama pozostaje na ubraniu, tym gorzej ją usunąć domowymi sposobami. Garnitury, uszyte z wysokiej jakości materiałów, mają tendencję do łatwej absorpcji wszelkich zabrudzeń.

Aby plamy usunąć bezpiecznie, warto zakupić środki chemiczne, przeznaczone do konkretnego gatunku materiału. Powinny pomóc zlikwidować uporczywe plamy. Jeśli te metody nie przynoszą rezultatu, warto skierować swoje kroki do profesjonalnej pralni, specjalizującej się nie tylko w czyszczeniu ubrań, ale i usuwaniu plam.

Garnitur jest strojem, który wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Odwieszanie marynarki i spodni po ich zdjęciu, jest kluczowe, dla zachowania właściwego fasonu. Czasami jednak warto garnitur wyprać, aby zyskał świeżość i – co szczególnie ważne, jeśli jesteśmy alergikami – wyzbył się kurzu i roztoczy. Osoby intensywnie korzystające z tego stroju powinny co najmniej raz w miesiącu zdecydować się na wykupienie usługi pralniczej, co pozwoli zachować ubranie we właściwej kondycji.

 
"wrogie przejęcie" Wikipedii - czy nam grozi?
PDF
29.01.2019.

Mapa świat
Mapa świat
"Wrogie przejęcie" Wikipedii przez dużą grupę osób teoretycznie jest możliwe. Wydaje się jednak, że taki scenariusz jest mało prawdopodobny - wikipedysta Tadeusz Rudzki mówi o wyzwaniach, z jakimi mierzy się Wikipedia w czasach polaryzacji opinii, fake newsów i trolli internetowych.

Członek Stowarzyszenia Wikimedia Polska Tadeusz Rudzki internetową encyklopedię pomaga tworzyć od ponad 12 lat i ma na koncie ponad 22 tys. edycji. W rozmowie z PAP pytany był o to, czy dla Wikipedii realnym zagrożeniem są fake newsy i trolle internetowe.

Trolle to osoby, które celowo powodują konflikty wokół osób lub tematów, aby wzbudzić emocje i prowokować agresję. Opłacanie działań trolli może być wykorzystywane przez różne podmioty do osiągania celów, np. politycznych.

Tadeusz Rudzki odpowiedział: "Teoretycznie istnieje możliwość wrogiego przejęcia Wikipedii. Czyli sytuacji, w której grupa osób na masową skalę zacznie wprowadzać np. informacje nieprawdziwe lub w inny sposób sprzeczne z zasadami Wikipedii, a społeczność nie będzie w stanie na bieżąco na to reagować. Wydaje mi się jednak, że w praktyce jest to niemożliwe, bo tego typu aktywność wywołałaby stosowną reakcję administratorów".

 

Szukasz dobrego darmowego konta bankowego? Sprawdź porównywarkę kont

 

Wyjaśnił, że dziś, aby dodać hasło do Wikipedii lub dodać do istniejącego hasła nowe informacje, należy powołać się na zewnętrzne źródła - podać przypisy. "Kiedyś takie informacje można było dodać bez powoływania się na źródła, o ile nie budziły kontrowersji. Teraz już nie jest to takie proste. Jeśli ktoś będzie celowo wprowadzał błędne informacje - wikipedyści to zauważą i zareagują" - mówi. Wyjaśnia, że grupa doświadczonych edytujących śledzi ostatnie zmiany wprowadzone w Wikipedii. "Dzięki temu, jeżeli jest taka konieczność, informacja o problematycznych edycjach może szybko trafić do administratorów" - opowiada Tadeusz Rudzki.

NIE KAŻDE ŹRÓDŁO GODNE ZAUFANIA

Jak dodaje, większym zagrożeniem jest to, że ktoś będzie przy edycji Wikipedii korzystał ze źródeł, które wyglądają wiarygodnie, a mogą służyć do wprowadzania nieprawdy. "W ostatnich latach często przywołuje się przykłady oddziaływania mediów z Federacji Rosyjskiej w sferze informacyjnej" - komentuje wikipedysta. Zaznacza jednak, że wikipedyści mogą w takiej sytuacji wypracowywać katalog źródeł, z których przy edycji Wikipedii się nie korzysta. Takim źródłem informacji dla Wikipedii nie mogą być np. blogi ani pojedyncze wpisy w mediach społecznościowych.

Jednak nie wszystkie sytuacje są zero-jedynkowe. "Np. telewizja Russia Today ma skrajnie propagandowe materiały o polityce. Ale produkuje też materiały np. o przyrodzie oraz architekturze. W Wikipedii nieraz korzystano z niej w biogramach o sportowcach z krajów byłego ZSRR. Czy możemy z tego źródła w Wikipedii korzystać, czy nie? A jeśli tak, to w jakiej sytuacji?" - zastanawia się wikipedysta. I dodaje: "Przed nami jeszcze wiele takich dyskusji. Ale wikipedyści to z zasady osoby krytycznie nastawione do informacji i do źródeł, więc byłbym spokojny. Widzę tu też pole do współpracy w dziedzinie edukacji medialnej między wikipedystami a szkołami i uczelniami, bo krytyczne podejście ważne jest także poza Wikipedią".

Jak jednak przyznaje, internetowa encyklopedia nie jest wolna od błędów. Podaje przykład, że w Wikipedii korzysta się z zewnętrznych narzędzi np. do generowania map. "W jednym z haseł dotyczących mistrzostw sportowych w Rosji była mapa. Na tej mapie Krym oznaczono jednoznacznie jako terytorium Rosji. Dopiero z czasem ktoś to zauważył i zmienił. Takie sytuacje przypominają, że powinniśmy być bardzo ostrożni" - wspomina.

DYSKUSJE ZAMIAST PYSKÓWEK

Pytany o to, jak Wikipedia sobie radzi, kiedy w społeczeństwie następuje polaryzacja poglądów, odpowiada: "Świetnie! Mamy restrykcyjne zasady dotyczące opisywania rzeczywistości w oparciu o źródła. Niektórzy nawet mówią, że posunięte jest to do absurdu - że zamiast opisywać rzeczywistość, koncentrujemy się na odzwierciedlaniu tego, co znajdziemy w źródłach".

Wikipedysta podaje przykład haseł o konfliktach zbrojnych, historycznych sporach i polityce. Różne osoby mogą mieć przecież zupełnie inną ocenę tych samych zdarzeń. "Ponieważ takie hasła budzą kontrowersje, często w dyskusję nad ich treścią - i ich edycję - jest zaangażowanych wiele osób. W rezultacie hasło ma często przyzwoitą formę i pełne jest przypisów" - opisuje rozmówca PAP.

Zwraca uwagę, że przy pracy nad Wikipedią stykają się i dyskutują ze sobą ludzie o bardzo różnych poglądach. "To coraz rzadsze w społeczeństwie: staramy się szukać konsensusu; to duża wartość" - komentuje Tadeusz Rudzki. Jego zdaniem siłą Wikipedii jest to, że użytkownicy spokojnie ze sobą dyskutują, a argumenty mogą być tylko merytoryczne. Nie ma tam pozwolenia na ataki personalne. Nie ma też tylu emocji, co np. na niektórych forach internetowych.

EDYTUJMY WIKIPEDIĘ WSZYSCY!

Pytany, gdzie w Wikipedii obecne są luki - odpowiada, że za mało jest nowych użytkowników. "Zachęcamy wszystkich, by edytowali Wikipedię i współtworzyli ją razem z nami" - mówi. Zwraca uwagę, że niektóre bieżące tematy, które wymagają opisania, nie są tak regularnie opisywane, jak w przeszłości. Dotyczy to choćby zagranicznych wydarzeń politycznych. "Kiedyś praktycznie wszystkie wybory na świecie miały swoje hasła. Np. wybory parlamentarne w Korei Płd. czy wybory prezydenckie w Czarnogórze. Dziś nie jesteśmy z tym na bieżąco" - ubolewa. Komentuje, że dawniej była grupa osób, która się tym zajmowała, ale nie znalazła następców.

Tłumacząc, dlaczego nowych edytujących jest za mało - przypomina, że kiedy Wikipedia powstawała (polskojęzyczna wersja we wrześniu 2001 r.), nie było jeszcze w Internecie miejsc, gdzie ludzie mogli coś tworzyć i łatwo udostępniać to światu. "A być może dziś potrzebę opisywania rzeczywistości ludzie realizują gdzie indziej. Mają np. media społecznościowe" - ocenia wikipedysta.

Dodaje, że dawniej w Wikipedii więcej było tzw. czerwonych linków - haseł czekających na opisanie. "Teraz jest ich mniej. Dawniej braki rzucały się w oczy. A teraz trzeba samemu zauważyć, że jakichś informacji brakuje. To pewnie też sprawia, że przyciągamy do edytowania mniej osób" - oznajmia.

UPRAWNIENIA WIKIPEDYSTÓW

Tadeusz Rudzki tłumaczy, jak użytkownicy Wikipedii dzielą się ze względu na uprawnienia. Użytkownik niezalogowany lub taki, który dopiero założył konto, może edytować Wikipedię, ale dokonana przez niego zmiana nie od razu będzie widoczna dla wszystkich. Edycja musi być zaaprobowana przez redaktora. Aby zostać redaktorem, trzeba utworzyć konto, działać na nim co najmniej od miesiąca i wykonać co najmniej 150 nieusuniętych edycji.

Redaktorów polskiej Wikipedii jest teraz prawie 3,5 tys.

Większy zakres uprawnień mają administratorzy, o których wyborze decyduje społeczność. Mają oni np. możliwość blokowania innych użytkowników czy usuwania haseł po przeprowadzeniu dyskusji (np. kiedy są one nieencyklopedyczne). "To funkcja techniczna. Administratorzy nie mają więcej władzy, tylko więcej narzędzi do wykonywania woli społeczności" - opowiada Tadeusz Rudzki. W polskiej Wikipedii jest ok. stu administratorów. Te uprawnienia można utracić decyzją społeczności lub jeśli się z nich nie korzysta.

Szersze uprawnienia niż administratorzy, mają m.in. „checkuserzy” (jest ich teraz sześcioro). Mogą oni sprawdzać IP poszczególnych użytkowników. W ten sposób mogą interweniować w sytuacjach niszczenia Wikipedii przez jakiegoś internautę lub np. kiedy jedna osoba - wbrew regulaminowi - korzysta z wielu kont.

POLSKA WERSJA RZECZYWISTOŚCI

Pytany, czy polskojęzyczna Wikipedia różni się specyfiką od innych wersji językowych, powiedział, że polskich wikipedystów - w stosunku do wikipedystów z niektórych innych krajów - cechuje duże przywiązane do źródeł. "Trudno podać informację, jeśli nie odwołujemy się do żadnego źródła. Nie wszędzie tak jest" - opisuje. Inną cechą, którą zdaniem Rudzkiego daje się zauważyć, jest też częstsze odwoływanie się do kontekstu i przykładów z Polski. "To jednak wynika z dostępności polskojęzycznych źródeł, z których korzystamy" - wyjaśnia.

Wikipedia to największa encyklopedia i zarazem największy projekt edukacyjny w dziejach ludzkości. Jej polskojęzyczna wersja powstała 17 lat temu i jest jedną z 10 największych wersji językowych tej encyklopedii (spośród wszystkich trzystu). Codziennie na polskojęzycznej Wikipedii przybywa średnio 160 artykułów, a we wrześniu strona przekroczyła próg ponad 1,3 mln artykułów.

Wikipedia angielskojęzyczna – ta powstała jako pierwsza – 15 stycznia tego roku obchodziła swoje 18. urodziny.

PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala

 
Koniec zabezpieczeń Captcha?
PDF
09.01.2019.

Niedawno opublikowane wyniki badań pokazują, że niektóre rodzaje zabezpieczeń captcha stały się przestarzałe. Powód: maszyny nauczyły się, jak je omijać.

CaptchaOperatorom stron internetowych zależy na odwiedzinach „prawdziwych użytkowników”, lecz nie na rękę jest im przeciążenie strony doprowadzające do jej paraliżu. Captcha są zatem ważnym narzędziem, ułatwiającym weryfikację. Opierają się na niewielkich zagadkach obrazkowych, które człowiek z łatwością rozwiąże, podczas gdy dla maszyny będzie to nie lada wyzwanie.

Ciemna strona uczenia maszynowego

Ekipie badawczej udało się wykorzystać uczenie maszynowe do automatycznego rozwiązywania niektórych popularnych captcha tekstowych. Modelowy atak wymaga niewielkiego wysiłku, przez co captcha jako rozwiązanie zabezpieczające stają się przestarzałe. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli ten bieżący potrzebuje do skutecznej nauki niewielkiej ilości danych. Raport opracowany przez Science Daily pokazuje, że wystarczy 500 przykładów zagadek, by opracowany model nauczył się, jak je rozwiązywać.

- Jest to niepokojąca tendencja, ponieważ wiele stron wykorzystuje captcha do zapobiegania atakom opartym na przeciążeniu strony - tłumaczy Robert Dziemianko z G DATA. - Gdy atakujący zdobędzie dostęp do tej technologii, jest w stanie z łatwością obejść blokadę w postaci tekstowych captcha i doprowadzić do przeciążenia strony. Programowanie narzędzi rozwiązujących captcha było do tej pory bardzo czasochłonne. Wymagało wiele pracy przy wprowadzaniu setek tysięcy danych - dodaje przedstawiciel firmy G DATA.

Ponadto narzędzie tego typu można było zaprogramować jedynie dla danego specyficznego rodzaju captcha. Dlatego też przestępcy odwoływali się w przeszłości do najbardziej oczywistego rozwiązania: znajdowali inne osoby, które rozwiązywały captcha za nich. Z pomocą nisko opłacanych pracowników możliwe było rozwiązywanie nawet tysięcy captcha na godzinę. Szacunki przedstawione w innym raporcie z badań pokazują, że na rzecz przestępców rozwiązywano nawet 1000 różnych captcha za cenę około jednego dolara. Takie działanie otwiera drogę nie tylko atakom DDoS, ale również przesyłaniu wiadomości ze spamem.

Co to są Captcha?

Captcha” to skrót od angielskiej frazy Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (Całkowicie Zautomatyzowany Publiczny test Turinga do Odróżniania Komputerów od Ludzi). Pierwotnie test Turinga został zaprojektowany do informowania użytkowników o tym, czy mają do czynienia z komputerami, czy z ludźmi. Ściśle mówiąc, captcha stanowią odwrócony test Turinga: komputer daje użytkownikowi zadanie, które w swojej naturze jest niemożliwe do rozwiązania przez komputer. Jeden z najpopularniejszych przykładów takiego testu składa się z liter, których kształt został nieco zmieniony i które czasami umieszcza się na tle w innym kolorze. Zadaniem użytkownika jest wpisanie poprawnej sekwencji liter. Gdy mu się to uda, test zostaje zaliczony, ponieważ model zakłada, że jedynie człowiek jest w stanie poprawnie wykonać takie zadanie. Założenie to wykorzystywane jest do odróżnienia faktycznych użytkowników odwiedzających stronę od automatów tworzonych na przykład przez botnet. Inne captcha opierają się na obrazkach, a zadaniem użytkownika jest odnalezienie danych obrazków pomiędzy innymi elementami.

 

Jasny obraz sytuacji

W związku z powyższym nikogo nie powinno dziwić, że uczenie maszynowe to nie tylko nieocenione narzędzie do walki z cyberprzestępczością oraz wykrywaniem złośliwego oprogramowania, ale także technika, którą przestępcy mogą wykorzystać do niecnych celów. Jeden z badaczy odważył się już nawet stwierdzić w oparciu o przeprowadzone analizy, że operatorzy stron internetowych powinni zaprzestać korzystania z captcha i stosować rozwiązania alternatywne, takie jak analiza zachowań użytkowników czy lokalizacja urządzeń.

Na chwilę obecną atak jest skuteczny wyłącznie w odniesieniu do captcha zawierających tekst, a więc w przypadku captcha wykorzystujących obrazki (np. „Wybierz wszystkie obrazki, na których widać samochód”) atak nie ma (jak na razie) szans powodzenia.

 
<<  start < poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  > koniec >>

Pozycje :: 1 - 9 z 581