E-commerce w Polsce 2010 - raport
|
|||
W 2009 roku sklepy internetowe w Polsce musiały zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Z jednej strony spowolnienie gospodarcze i rosnąca konkurencja, z drugiej nowe możliwości: mobile i social commerce oraz ekspansja zagraniczna. Rosnącej wartości rynku e-commerce z 12 do 15 mld zł w 2009 roku, towarzyszyła modyfikacja strategii działania sklepów, szczególnie w obszarze marketingu i promocji. Pomimo rozwoju oraz odnotowanemu 25% wzrostowi wartości rynku handlu internetowego w 2009 roku, przeprowadzone badania wskazują, że niekorzystna sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie dotknęła także w pewnym stopniu sklepy internetowe. Z wyników zaprezentowanych w poprzednim raporcie Praktyków „E- commerce w Polsce 2009” wynika, że pod wpływem spowolnienia gospodarczego wiele e-sklepów dokonało reorganizacji swoich strategii, zwłaszcza w obszarze marketingu. Na skutek obniżenia dynamiki wzrostu lub wręcz, w niektórych przypadkach malejących przychodów, ograniczone zostały także sposoby wydatkowania pieniędzy. Największe zmiany nastąpiły w sposobie wydatkowania budżetów na działania reklamowe i wizerunkowe. Jedynie 2% badanych przez Praktycy.com sklepów wydawało w 2009 ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy, co daje aż o 6% mniej w porównaniu do wyniku z poprzednich badań. Z kolei podczas gdy w roku 2008 co czwarty respondent zadeklarował przeznaczenie na to działania od 10-30%, to w roku 2009 jedynie 16% badanych (spadek o 9%). Najwięcej, bo aż 44% ankietowanych zaznaczyło, że wydatki na marketing stanowiły od 5 do 10% zaplanowanego budżetu. Zmniejszeniu budżetów marketingowych towarzyszyły zmiany w zakresie ich wykorzystania. Tym samym zaplanowane środki inwestowane były w działania związane z bezpośrednim i szybkim podniesieniem wartości sprzedaży. Taka strategia implikowała rezygnacją lub ograniczeniem działań promocyjno - wizerunkowych na rzecz marketingu efektywnościowego, a także intensyfikacją działań związanych z poprawieniem funkcjonalności serwisów, procesu sprzedaży i realizacji zamówienia. Sklepy internetowe częściej decydowały się na działania, które nie wymagały angażowania zasobów finansowych lub wprost przekładały się na efekty sprzedażowe czy też możliwe były do zrealizowania w ramach istniejących już zasobów (zwiększenie efektywności działań). Stąd m.in. rosnąca popularność programów partnerskich (36%), reklamy kontekstowej rozliczanej za efekt (24%), marketingu afiliacyjnego (20%), e-PR-u (20%) czy marketingu wirusowego (12,5%). Sklepy coraz chętniej wykorzystują działania zmierzające do podniesienia jakości obsługi klienta oraz do zatrzymania już pozyskanych klientów, m.in. obniżka cen (74%), bezpłatna dostawa (68%), gratisy i upominki dla klientów (56%), wyprzedaże (46%), programy lojalnościowe (24%) czy cross selling (12%). Przyjęta strategia ograniczenia wydatków wizerunkowych oraz przesunięcia środków na działania wprost implikujące wzrost przychodów w dużym stopniu skorelowana jest z okresem jaki sklep działa na rynku internetowym. W prezentowanym badaniu blisko połowa ankietowanych to sklepy działające na rynku internetowym od 2 do 5 lat. Zatem spowolnienie gospodarcze było dla nich pierwszą tego typu sytuacją w trakcie ich działalności. Brak wcześniejszych doświadczeń sprawił, że wiele sklepów internetowych zastosowało krótkookresową strategię cięcia kosztów. Ograniczania wydatków przez część sklepów oraz nagłośnienie tego faktu w mediach, implikowało popularyzacją takiej strategii na rynku. Pomimo spowolnienia gospodarczego, aż 6 na 10
sklepów była zadowolona z wyników finansowych osiągniętych w 2009 roku
(spadek o blisko 1/10 w stosunku do poprzedniego okresu). Należy także
zwrócić uwagę na fakt wzrostu liczby osób niezadowolonych z wyników
finansowych osiągniętych w 2009 roku – 38% (wzrost o 58% w stosunku do
wcześniejszego okresu). Pogorszenie nastrojów widać także po tym, Wyniki badań „E-commerce w Polsce 2010” potwierdzają, że sklepy internetowe nie mogą narzekać na brak klientów. Aż 82% respondentów deklaruje zmiany popularności sklepu i znaczny wzrost dynamiki na stronie. Zaprezentowane dane wskazują na przewidywany wzrost nie tylko ruchu na stronie internetowej, ale także – jego przełożenie na zwiększenie liczby klientów. Po raz kolejny wyniki badań potwierdzają powiązania między wiekiem konsumenta czy miejscem zamieszkania a otwartością na internetowe zakupy. Statystycznie najbardziej popularny klient e-sklepu to osoba zamieszkująca duże miasto (powyżej 500 tys. mieszkańców), w wieku od 25-34 lat. Kwota przeznaczona na jednorazowe e-zakupy dokonywane przez internet jest dość wysoka w porównaniu do codziennych zakupów w tradycyjnych sklepach i mieści się najczęściej w przedziale 50-250 zł. 60% sklepów deklaruje, iż wśród ich klientów znajdują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. 32% sklepów przyznaje, że większość ich klientów to kobiety, a tylko 8% sklepów wskazuje mężczyzn jako swoich głównych klientów. Raport „e-commerce w Polsce 2010” został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Praktycy.com na 344 sklepach internetowych.
Raport Praktycy.com "E-commerce w Polsce 2010" Pobierz pdf |
« poprzedni artykuł |
---|
Sprawdź również najnowsze
Oferty Pracy w IT we Wrocławiu:
Czytaj więcej najnowszych wiadomości branży IT z Wrocławia i całej Polski
Ericsson drugi rok z rzędu na szczycie rankingu Frost Radar: Globalny rynek infrastruktury sieci 5G 28.05.2022
| Digital Hub firmy Bayer nowa współpraca z Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Politechniką Śląską 22.12.2021
| Rosną zarobki i liczba ogłoszeń o pracę dla juniorów w IT 05.11.2021
| ||
Czym jest ortofotomapa i gdzie jest wykorzystywana? 30.08.2021
| 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy 27.08.2021
| Pozostałe Artykuły
|
Wrocław IT - Firmy
Ostatnio dodane Firmy
Holy Sheep! Branding Studio ul. Leszczyńskiego 4/23 Wrocław - internet |
|
AXIT Sp. z o.o. A Siemens Company ul. Swobodna 1 Wrocław - informatyka |
|
ITPunkt - outsourcing IT ul. Legnicka 57W/13 Wrocław - outsourcing IT |
|
aitik ul. Drukarska 38 Wrocław - outsourcing IT |
|
UBS ul. Piotra Skargi 1 Wrocław - finanse |
|
SSK S.A. ul. Braniborska 44-52 Wrocław - outsourcing IT |
|
Objectivity Bespoke Software Specialists ul. Strzegomska 142a Wrocław - informatyka |
|
Centrum Innowacji ProLearning ul. Wagonowa 2 Wrocław - szkolenia |
|
Pruftechnik Technology Sp. z o.o. ul. Tyniecka 17 Wrocław - informatyka |
|
Synergy Codes ul. Piłsudskiego 49-57 Wrocław - outsourcing IT |
|
Politechnika Wrocławska ul. Wybrzeże Wyspiańskiego 27 Wrocław - ższe - kierunki IT |
|
RAND Sp. z o.o. ul. Kwidzyńska 13 Wrocław - inne |
|
GPM SYSTEMY Sp z o.o. ul. Kiemliczów 9/4 Wrocław - bankowość |
|
Porta Capena Sp z o.o. ul. Świdnicka 19/315 Wrocław - outsourcing IT |
|
Crowley Data Poland Sp. z o.o. ul. Muchoborska 16 Wrocław - telekomunikacja |
|
Luxoft Poland ul. Wadowicka 6 Kraków - outsourcing IT |
|
semiBIT ul. Krakowska 47/101 Wrocław - szkolenia |
|
INLIS - Obsługa firm i instytucji ul. Armii Krajowej 15 pok. 8 Nowa Ruda - komputery, sprzęt |
|