Strona korzysta z plik�w cookies w celu realizacji us�ug zgodnie z Polityk� Plik�w Cookies. Mo�esz okre�li� warunki przechowywania lub dost�pu do plik�w cookies w Twojej przegl�darce.X

WROCŁAW - codziennie prezentujemy zebrane w jednym miejscu - aktualne i najnowsze oferty pracy w branży IT! Bądź na bieżąco!
facebook
Partnerem portalu WroclawIT.pl jest






PRACA WROCŁAW - zadbaj z nami o swoją karierę, zobacz kto obecnie najwięcej rekrutuje w IT:


Capgemini Polska
poszukuje osób na stanowiska:


Sii Sp. z o.o.
poszukuje osób na stanowiska:


TAURON Obs?uga Klienta sp. z o.o.
poszukuje osób na stanowiska:
Zobacz wszystkie oferty pracy ››
Wydarzenia w IT
Konstrukcja studentów z krakowskiej AGH - łazik Kalman - pokonała 20 zespołów z całego świata
PDF
28.01.2020.

AGH SpaceKonstrukcja studentów z krakowskiej AGH - łazik "Kalman" - pokonała 20 zespołów z całego świata, w tym trzy z Polski. Na drugiej pozycji uplasował się zespół UW - University of Warsaw Rover Team, na szesnastej pozycji - pojazd Legendary Rover skonstruowany na Politechnice Rzeszowskiej, a na dwudziestej zespół z Politechniki Wrocławskiej z nowym łazikiem z rodziny Scorpio.

Zawody Indian Rover Challenge są częścią Rover Challenge Series, czyli najbardziej prestiżowych zawodów robotycznych na świecie organizowanych przez Mars Society. To jedyny konkurs tego typu w regionie Azji i Pacyfiku. Jego tegoroczna edycja odbyła się w Vellore Institute of Technology (VIT) w Chennai.

Łazik studentów z AGH oceniany był w czterech następujących konkurencjach: poszukiwanie i dostarczanie wybranych przedmiotów, obsługa manipulatora, nawigacja autonomiczna oraz analiza próbek gleby.

Do wykonania ostatniego zadania "Kalman" wykorzystał specjalnie przygotowany w tym celu moduł, pozwalający na szybkie przeprowadzenie testu jeszcze na miejscu pozyskania materiału. Łazik pokazał również niezwykłe możliwości swojego manipulatora. Poradził sobie między innymi z otwieraniem zamków, podłączaniem zasilania czy przenoszeniem skrzyni z narzędziami.

W zadaniu autonomicznym Kalman udowodnił swoją samodzielność, poruszając się bez pomocy po nieznanym terenie. Nowe systemy wizyjne pomogły mu także w odszukaniu narzędzi pozostawionych przez astronautę wśród piaskowych wydm i dostarczenie ich w wyznaczone miejsca.

Jak podkreśliła Anna Żmuda-Muszyńska, krakowscy studenci udoskonalali łazik przez 3,5 roku. Tegoroczny triumf poprzedziły inne sukcesy m.in. drugie miejsce w konkursie Indian Rover Challenge w 2019 i druga pozycja w międzynarodowych zawodach European Rover Challenge, którą zajął we wrześniu 2019 r.

Zespół AGH Space Systems działa od 2014 roku i specjalizuje się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego, a w szczególności w budowie rakiet, satelitów, sond kosmicznych czy łazików marsjańskich. Zwycięska drużyna wróci do Polski w przeszłym tygodniu. (PAP)

wos/ szz/ agt/ zan/
źródło: Polska Agencja Prasowa

 
Polacy z nagrodami RoboChallenge 2019 w Rumunii
PDF
14.11.2019.

Robot Melson studentów Politechniki Warszawskiej i konstrukcje sekcji Sumomasters z Politechniki Białostockiej nagrodzono na międzynarodowych zawodach robotycznych RoboChallenge 2019 w Rumunii.

Twórcami Melsona są studenci Koła Naukowego Robotyków działającego przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Melson ma 45 cm i waży 2,7 kg. Większość elementów robota wydrukowanych zostało na drukarkach 3D. Zaawansowane prace konstrukcyjne zaczęły się dwa lata temu, a nad obecnym oprogramowaniem zespół pracował przez rok. Robot zadebiutował na zawodach RoboComp 2018 w Krakowie.

Jak wyjaśnia koordynator projektu Kacper Mikołajczyk, na początku rysowane były ścieżki, po których miały poruszać się ręce, stopy oraz środek ciężkości. "Dzięki wykorzystaniu Kinecta (urządzenie wykorzystujące czujnik ruchu - PAP) Melson potrafi naśladowywać ruchy człowieka w czasie rzeczywistym" – dodaje Paweł Żakieta.

Zawody robotów prowadzone są na wzór rywalizacji sportowej. Jedną z najbardziej typowych konkurencji jest Humanoid Sumo. Dwa roboty umieszczane są na dużym ringu (dohyo), a ich zadaniem jest przewrócenie przeciwnika. Roboty są w pełni autonomiczne i lokalizują przeciwnika na podstawie odczytów z czujników.

"Do wykrywania innych robotów wykorzystywane są czujniki podczerwieni, które mierzą odległość w trzech kierunkach. Na podstawie pomiarów robot decyduje, jaki ruch powinien wykonać: iść do przodu, obrócić się czy zadać cios" - mówi Larysa Zaremba.

Podczas zawodów International Robotic Competition RoboChallenge 2019 w Rumunii (1-3 listopada 2019) robot Melson zajął pierwsze miejsce w kategorii Humanoid Robot, drugie miejsce w kategorii Humanoid Sumo i został wyróżniony w kategorii Freestyle Showcase.

Zespół konstruktorów Melsona tworzą Maksymilian Szumowski (twórca), Kacper Mikołajczyk (koordynator), Bartosz Bok, Dominik Górczyński, Kornelia Łukojć, Jerzy Piwkowski, Przemysław Płoński, Patryk Saffer, Jakub Soboń, Larysa Zaremba, Paweł Żakieta i Karol Niemczycki z Politechniki Warszawskiej.

Sekcję SumoMasters z Politechniki Białostockiej reprezentowali: Piotr Wasilewski, Łukasz Kotarski, Marcin Dziubek, Michał Falkowski, Jerzy Matusiewicz, Józef Szymelewicz. Studenci pod opieką dr inż. Rafała Grądzkiego wystartowali w konkurencjach MegaSumo, MiniSumo, NanoSumo oraz Freestyle.

Zespół z Wydziału Mechanicznego PB w kategorii NanoSumo zdobył 3 miejsce. W kategoriach MiniSumo i MegaSumo najlepsze konstrukcje SumoMasters dotarły aż do ćwierćfinałów. Natomiast w kategorii Freestyle czworonożny robot ostatecznie został sklasyfikowany na 5 miejscu.

RoboChallenge w Rumunii są największymi zawodami robotycznymi rozgrywanymi w Europie. W bieżącym roku uczestniczyło w nich ponad 600 zawodników z 533 robotami z 17 krajów (Bułgaria, Kolumbia, Ekwador, Francja, Japonia, Grecja, Łotwa, Meksyk, Peru, Polska, Mołdawia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Tajlandia, Turcja oraz Wielka Brytania). Tym bardziej cieszy, że zespół SumoMasters nadal pozostaje w ścisłej czołówce światowej – mówi opiekun zespołu z Wydziału Mechanicznego PB, dr inż. Rafał Grądzki.

Wsparcie finansowe na budowę i udoskonalanie swoich konstrukcji oraz na udział w zawodach drużyna z Koła Naukowego Robotyków PW otrzymała w ramach projektu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Najlepsi z najlepszych! 4.0, Wydziału Mechanicznego oraz firm: Wenglor i Faulhaber.

PAP - Nauka w Polsce

 
Znamy zwycięzców Konkursu Naukowego E(x)plory
PDF
30.10.2019.

Autorzy wynalazków dotyczących zmodyfikowanego, nanokrystalicznego ogniwa słonecznego, "wykrywacza raka" oraz projektu "safe flight" zostali zwycięzcami finału konkursu dla młodych naukowców, organizowanego organizowanego przez Fundację Zaawansowanych Technologii.

W krajowym finale Konkursu Naukowego E(x)plory wzięło udział 56 młodych ludzi w wieku od 13-20 lat. Jury oceniało 33 projekty, wyłonione spośród 177 podczas eliminacji w 5 miastach Polski. Ostatecznie zdecydowano, że największy potencjał drzemie w pomysłach trójki młodych naukowców.

Nagroda główna (10 tys. zł) trafiła do Anny Aldony Skierskiej ze Szczecina za projekt "Zmodyfikowane nanokrystaliczne ogniwo słoneczne". Drugą nagrodę (7 tys. zł) zdobył Szymon Kanikowski z Poznania, autor projektu "Wykrywacz raka". Nagroda trzecia (5 tys. zł) trafiła do Bartosza Piechockiego z Poznania, autora pracy "Safe flight – innovative idea for a wing modification".

Konkurs explory zwycięzcy

Ich nazwiska ogłoszono podczas zakończenia wydarzenia Gdynia E(x)plory Week w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. O zwycięzcach i ich pracach organizatorzy konkursu poinformowali w piątek PAP.

"W tym roku mieliśmy niezwykle trudne zadanie. Poziom był bardzo wyrównany – nie tylko jakość tych projektów jest wielka, ale także poziom wiedzy młodych naukowców jest bardzo imponujący" – powiedział przewodniczący jury, Dr Wojciech Kuźmierkiewicz z Fundacji Naukowej Polpharmy.

Nagrody główne na rozwój badań ufundowała Grupa LOTOS S.A. Oprócz wymienionych pozycji, przyznano również nagrody specjalne, a także wyłoniono zwycięzcę internetowego plebiscytu "Innowator jutra", w którym internauci głosowali na najlepszy ich zdaniem projekt. Zwycięzca tego plebiscytu, Oskar Makowski - autor projektu "Ocena możliwości wykorzystania larw Zophobas moria do utylizacji styropianu na skalę przemysłową", zdobył 1168 głosów. Otrzymał bon w wysokości 2 tys. zł na udział w wybranej przez siebie konferencji naukowej.

Zostały również przyznane nagrody specjalne. Nagroda Prezydenta Gdyni oraz banku Ochrony Środowiska trafiła do Mateusza Malikowskiego, Julii Kosińskiej i Kamili Wiśniewskiej z Torunia za projekt "Ibuprofen w środowisku: czy szkodzi roślinom? Na ratunek - fotokatalityczny reaktor przepływowy".

Wrocławski Park Technologiczny oraz Firma DPD nagrodziły z kolei Jacka Orszulika za projekt "BWSD – Bicycle Warning System for the Deaf". Zakłady Farmaceutyczne Polpharma wyróżniły Piotra Walczaka z Warszawy za projekt "Badania mechanizmów oddziaływania bakteriocyn na komórki bakterii na przykładzie acydocyny M". Fundacja Zaawansowanych Technologii uhonorowała także Krzysztofa Piotrowskiego z Białegostoku Nagrodą za Innowacje społeczną za projekt "Przystosowanie roweru trójkołowego dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – zdalnie sterowany rower rehabilitacyjny".

Wydarzenie Gdynia E(x)plory Week zrzesza ponad 3000 uczestników rocznie. W ciągu trzech dni jego 8. edycji odbywały się w jego trakcie warsztaty i pokazy naukowe dla szkół, IX Kongres "Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji" oraz finał Konkursu Naukowego E(x)plory. Program E(x)plory www.explory.pl wspiera młodych naukowców realizując również m.in. staże i programy naukowe. Mecenasem Programu E(x)plory jest Grupa LOTOS S.A. Partnerami strategicznymi są: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Miasto Gdynia oraz Zakłady Farmaceutyczne Polpharma.

PAP - Nauka w Polsce

 
Rola CIO - jaka być powinna? - komentarz ekspercki
PDF
11.05.2018.

Transformacja cyfrowa to dzisiaj być albo nie być praktycznie dla każdej organizacji – to jeden z wniosków tegorocznej edycji konferencji Instytut Innowacji nt. „Transformacja cyfrowa a rola nowoczesnego CIO w organizacji”, zorganizowanej przez Konica Minolta.

Konferencja konica minolta.

Ta ogromna rola technologii w budowaniu pozycji przedsiębiorstw zmienia rolę dyrektora IT. Staje się on przede wszystkim liderem innowacji, osobą, która w ścisłej współpracy z biznesem wpływa na strategię i rozwój przedsiębiorstwa.

„Rozwiązania chmurowe, IoT, wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość – bardzo szybko pojawiają się nowe technologie, które mogą pomóc przedsiębiorstwom budować przewagi konkurencyjne, wchodzić w bardziej zyskowne obszary biznesowe, tym samym pozwalając stać się liderem w swojej branży. Pozycja rynkowa firmy coraz bardziej zależy od umiejętnego wykorzystania i integracji dostępnych technologii i innowacji, zastosowaniu ich zarówno do usprawniania procesów biznesowych, jak i tworzenia zupełnie nowych produktów i usług.” – mówi Jacek Dróżdż ITS/ECM Division Manager Konica Minolta.

W konferencji udział wzięło blisko 200 osób zarządzających IT w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Doświadczeniami i swoimi opiniami podzielili się czołowi eksperci i liderzy biznesu: Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A., Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland, Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska, oraz Mariusz Zarzycki, CIO G-w G-Rock, fintech startup.

Konferencja miała miejsce 9 maja 2018 w podwarszawskim Serocku. Więcej informacji na stronie http://info.konicaminolta.pl/instytut-innowacji-2018

Rola współczesnego CIO – komentarze ekspertów:

Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24 S.A.

W ostatnich latach obserwuje pogłębianie kompetencji CIO o segmenty związane z nowoczesnymi technologiami internetowymi. W wielu organizacjach, z którymi współpracujemy, rola CIO to w pewnym sensie rola ewangelisty, lidera który wprowadza nowoczesne rozwiązania, a także dobre praktyki związane z ich wykorzystywaniem. Mowa o rozwiązaniach wspierających najróżniejsze aspekty funkcjonowania nowoczesnej firmy. Od technologii związanych z obsługą klienta, po tematy związane ze wzbogaceniem danych o kliencie - wykorzystywane do sprzedaży.

Nowoczesne technologie pozwalają nam dziś zrozumieć lepiej niż kiedykolwiek potrzeby naszych klientów, a co najważniejsze dostosować do nich komunikację. Obserwuję także wzrost zainteresowania technologiami związanymi z analizą danych. Analizą ruchu na stronach www, ale także analityką hurtowni danych, jakie firmy coraz częściej tworzą wewnątrz swoich struktur.

Monika Starecka, Dyrektor ds. Operacyjnych, EY Poland

Rola CIO ewoluowała w ostatnich latach od funkcji wsparcia do funkcji biznesowej. Stała się funkcją centralną, z ogromnym wpływem na potencjał i konkurencyjność całego biznesu. To oczywiście wiąże się z wieloma wymiarami, chociaż z mojego punktu widzenia najważniejsza jest rola doradcza.

IT musi edukować organizację, pokazywać i tłumaczyć jak działają pojawiające się nowości technologiczne. Nie może dopuścić, aby zarząd nie był na bieżąco z najnowszymi możliwościami. Biznes docenia wiedzę. CIO musi być promotorem i ambasadorem technologii. I trochę jak selekcjoner na boisku piłkarskim – wybierać wśród propozycji startupów, czy też firm działających od lat, najlepsze elementy, takie, które pomogą wyjść przed konkurencję, uzyskać dodatkową przewagę na rynku.

Dzisiejszy CIO musi być aktywny, wychodzić z propozycjami usprawnienia, czy też wprowadzenia nowości do biznesu. Takich, które kreują realną wartość. To wymaga oczywiście doskonałej znajomości organizacji i jej procesów biznesowych, bardzo bliskiej współpracy z działami biznesowymi i daleko wykracza poza tradycyjnie pojętą specyfikę zawodu.

Krzysztof Wykręt, CIO, Hochtief Polska

W czasach kiedy informatyka raczkowała i była tylko pewnego rodzaju wsparciem dla prowadzenia biznesu, rola CIO była dość prosta. Koncentrowała się na dostarczaniu i utrzymywaniu rozwiązań IT, głównie w obszarze infrastruktury i systemów IT. Nikt nie wymagał od ówczesnego szefa IT prowadzenia dużych projektów, przekrojowych dla całej firmy, które konsolidowałyby różnego rodzaju obszary biznesowe.

Wraz z rozwojem technologii, zmieniającym się rynkiem rozwiązań IT, wielu bardzo innowacyjnych rozwiązań, również rola CIO musiała się zmienić. Dzisiaj nie dość, że cała sfera infrastruktury IT pozostała – w wielu przypadkach zmieniona np. za sprawą rozwiązań chmurowych – to konieczność prowadzenia biznesu w oparciu o najnowsze technologie, w zasadzie kierunkuje CIO do roli integratora biznesowego w organizacjach. W większości przypadków to CIO zna bardzo dobrze procesy biznesowe i dzięki temu musi proponować zmiany, być wizjonerem i odważnie proponować rozwiązania, które być może „dzisiaj” nie dadzą jeszcze spektakularnego efektu, ale „jutro”, „pojutrze” mogą okazać się przełomowe dla organizacji i biznesu. Często również musi wychodzić z pozycji klasycznego CIO do roli czysto biznesowej, pokazywać kierunek i możliwość rozwoju biznesu.

Dzisiejszy CIO musi być łączyć w sobie wiele różnych umiejętności (znajomość technologii, prowadzenie przekrojowych projektów, praca z zespołem, finansowe). Tylko z taką przekrojową wiedzą, CIO wniesie do biznesu wartości, które pozwolą na stabilny rozwój organizacji, dla której pracuje.

 
Międzynarodowe badanie Salesforce nad współczesną rolą IT w biznesie
PDF
27.10.2017.

BiznesZ międzynarodowego badania Salesforce wynika, że działy IT przechodzą w firmach ogromną transformację. Stają się strategicznym partnerem dla managerów, wspierając wdrożenia innowacji do zarządzania doświadczeniami klientów.

Tegoroczna edycja raportu Salesforce poświęcona roli IT w przedsiębiorstwach ukazuje rosnące znaczenie technologii potrzebnych do wdrażania w firmach strategii ukierunkowanych na klientów. Jednym z ważnych trendów jest reorganizacja firm pod takim kątem, by dostarczać klientom jak najlepszych doświadczeń w kontakcie z firmą i jej produktami. Badania zebrano w publikacji „Second Annual State of IT Transformative insights and growing trends from over 2,200 global IT Trailblazers".

Bez IT nie ma zadowolonych klientów

Badanie dowodzi, że obszar IT jest obecnie kluczowy do realizacji w firmach modelu zarządzania opartego na zapewnieniu klientom jak najlepszych doświadczeń w kontakcie z marką. Jednocześnie w raporcie wyraźnie podkreślono, że działy technologiczne muszą ściślej niż kiedykolwiek współpracować z pracownikami z obszarów rynkowych – sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Jest to konieczne, ponieważ wdrażane innowacje są tylko wtedy skuteczne, gdy stanowią wypadkową wspólnej pracy tych obszarów.

Warto zaznaczyć, że klient to nie tylko nabywca zewnętrzny, ale także wewnętrzny - czyli po prostu pracownik. 81% pracowników wymaga od swoich pracodawców, by ich firmy zapewniły im ten sam poziom technologii, z jakiego korzystają prywatnie. Aż 78% zespołów IT uważa, że projekty związane z dostarczaniem pracownikom dobrych cyfrowych doświadczeń mają wyższy priorytet niż dwa lata temu, a dla 70% zadowolenia pracowników jest ważnym wskaźnikiem sukcesu.

Kluczowe wnioski z raportu

1. Zacierają się granice między działami IT i pionami biznesowymi

Działy IT przeżywają dziś największą, historyczną zmianę swojej roli. Przestają być traktowane jak generator kosztów, którego głównym celem jest troska o infrastruktur. Za to stały się strategicznym dostawcą usług, dzięki którym firma osiąga przychody, buduje przewagę i sprawniej przechodzi cyfrową transformację.

2. Innowacyjność na dużą skalę, a brak umiejętności pracowników IT

Zespoły IT coraz częściej twierdzą, że ich kluczowym priorytetem jest tworzenie innowacji, które w dobie transformacji cyfrowej są niezbędne do wyróżnienia się na rynku i utrzymania silnej pozycji. Niestety obszar IT ma do czynienia z krytycznymi lukami kompetencji – powszechnym problemem są niedostatki specjalistów i umiejętności zatrudnionych pracowników.

3. IT walczy o szybkość

Szybkość dostarczania rozwiązań znajduje się wśród najważniejszych priorytetów zespołów IT i jest jednym z kluczowych wskaźników ich skuteczności. Aby poprawić wyniki, najczęściej poszukuje się rozwiązań zapewniających szybki rozwój oprogramowania (low-code) i szybkie wdrożenia (m.in. rozwiązania z chmury). Większość liderów IT chce udostępnić użytkownikom biznesowym narzędzia do samodzielnego budowania pożądanych aplikacji, oczywiście w ograniczonym zakresie – ze względu na wymagany poziom bezpieczeństwa.

4. IT przygotowuje się na sztuczną inteligencję (AI)

Powszechny dostęp do sieci i technologii mobilnych zmienia oczekiwania klientów w stosunku do biznesu. Jednak nie wszystkie zespoły informatyczne są wciąć przekonane, że należy już teraz sięgać po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy co trzecia firma (34%) zamierza wdrażać AI w całej organizacji, 37% w konkretnym dziale, a 22% planuje testowe. eksperymentalne wdrożenie. Firmy z grupy high performers planują wdrażać rozwiązania AI w całej firmie szybciej niż underperformers.

Segmentacja badanych firm lepiej oddaje trendy

Podobnie jak inne badania Salesforce, także i to przeprowadzono w trzech segmentach rynku, dzieląc firmy wg kategorii osiągnięć rynkowych.

  • high performers – to grupa firm, w których wydajność i skuteczność IT są oceniana jako znakomite (15% respondentów),
  • moderate performers – tu wydajność i skuteczność IT oceniana jest powyżej średniej (61% respondentów),
  • underperformers – obszar IT oceniany przeciętnie lub poniżej średniej (24% respondentów).
Podział pomiędzy IT i biznesem zaciera się

Rola działów IT ewoluuje w stronę centrum tworzenia usług dostarczających konkretne wartości biznesowe. Model, w którym CIO jest opiekunem infrastruktury, odchodzi w przeszłość. W nowym modelu obszar IT jest motorem innowacji, które wspierają konkurencyjność firm. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy aż 71% działów IT będzie pełnić tę właśnie funkcję.

Niezależnie od struktury organizacyjnej firmy, klienci widzą tylko jedną organizację i życzą sobie, aby wszystkie interakcje ze sprzedażą, serwisem czy marketingiem były spójne. Zapewnienie spójności w obszarze doświadczeń klienta wymaga od IT konsolidowania dynamicznych i różnych danych. 61% CIO twierdzi, że w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy priorytetem będzie wdrożenie technologii dającej całościową wiedzę o kliencie (Single Customer View). Zespoły high performers 3,2 razy częściej niż underperformers oceniają to jako priorytet krytyczny.

Pomimo iż Single Customer View jest dla większości firm IT niezwykle istotne, tylko 29% CIO twierdzi, że do dziś zintegrowali 75% lub więcej posiadanych źródeł danych. Najważniejsze czynniki hamujące integrowanie danych w tym obszarze to obawy związane z bezpieczeństwem i prywatnością, trudne do zintegrowania starsze systemy oraz brak widoczności danych. Ten ostatni czynnik związany jest z tym, że działy IT nie kontrolują bezpośrednio aż 42% technologii w swoich przedsiębiorstwach, a rozwiązania technologiczne będące poza zarządzaniem IT utrudniają dostęp do danych.

Współpraca między IT a biznesem wciąż jest daleka od ideału. 74% liderów IT uznaje zadowolenie biznesu za kluczowy wskaźnik swojej skuteczności. Mimo to zespoły informatyczne obecnie są w stanie dostarczyć średnio 56% inicjatyw zgłoszonych przez biznes, a potrzebnych do zarządzania zadowoleniem klientów. Innymi słowy, prawie połowa życzeń kierowanych przez biznes do IT pozostaje niezrealizowana. Jest to potencjał, który firmy powinny wykorzystać do budowania swojej przewagi w przyszłości.

Innowacyjność nabiera tempa, a w obszarze IT wciąż występują luki

Na drodze do zdystansowania konkurencji innowacyjność jest dla biznesu priorytetem numer jeden, natomiast tylko dwie trzecie (65%) działów IT uznaje ją za kluczową. IT wciąż spędza ponad połowę (54%) czasu na zadaniach związanych z utrzymaniem infrastruktury. Aby uzyskać więcej czasu na projekty innowacyjne, 81% działów informatycznych zmierza do zautomatyzowania rutynowych zadań w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy.

Technologie, które będą miały największy wpływ na transformację biznesu do roku 2020 i będą dominowały w innowacyjnych projektach to cloud computing, AI oraz technologie mobilne. Niestety, rozwój innowacyjnych inicjatyw hamują luki w umiejętnościach niemal w każdym obszarze IT oraz braki kadrowe. Niedostatek kompetencji, największy w dziedzinie mobilności i bezpieczeństwa, stwarza duże problemy zespołom informatycznym. Liderzy IT obawiają się, że w ciągu najbliższych dwóch lat luki te rozszerzą się także na obszar IoT oraz analizę danych.

IT walczy o szybkość

Szybkość dostarczania rozwiązań to jedno z największych wyzwań zespołów IT. Chodzi głównie o skracanie cykli rozwojowych, tworzenia i wdrażania aplikacji oraz realizacji projektów. Niespełna połowa (45%) CIO potrzebuje jednego miesiąca, by zaprojektować i prototypować aplikację pod wymagania biznesowe. 47% potrzebuje miesiąca, by wdrożyć nową aplikację. Aby móc szybciej działać, połowa szefów IT decyduje się na rekrutację nowych pracowników (49% w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy). Druga połowa woli wybrać rozwiązania do szybkiego tworzenia aplikacji. Prawie dziewięć na dziesięciu CIO (88%) korzysta już lub planuje korzystać z rozwiązań low code w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. Jednak firmy z grupy high performers 2,9 razy częściej od underperformers przyznają, że jest to ich priorytet.

Walka o szybkość wyzwala również nowy trend – tzw. citizen development. Polega on na przekazywaniu przez IT użytkownikom biznesowym narzędzi do samodzielnego tworzenia aplikacji i rozwiązań. Citizen development wymaga jednak od IT uruchomienia odpowiednich programów szkoleniowych dla użytkowników biznesowych. Obecnie tylko co czwarta firma (24%) może się pochwalić wdrożeniem takiego modelu działania, ale aż 74% firm planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy stworzyć użytkownikom biznesowym możliwości samodzielnego tworzenia aplikacji.

IT przygotowuje się na sztuczną inteligencję

Trzy czwarte klientów z segmentu B2B i 51% konsumentów (B2C) oczekuje, że do roku 2020 firmy będą przewidywać ich potrzeby jeszcze przed podjęciem z nimi kontaktu. Na tę liczbę nakładają się oczekiwania ponad 65% pracowników, którzy uważają, że AI do 2020 roku znacznie zautomatyzuje ich pracę. Jednocześnie tylko 20% CIO twierdzi, że ich plany technologiczne dotyczące AI są całościowo zdefiniowane. Co ciekawe, plany takie 2,9 razy częściej w stosunku do Underperformers posiadają zespoły firm z grupy high performers.

Rola IT w Polsce i Europie Środkowowschodniej

Zmiana roli, jaką IT odgrywa w przedsiębiorstwach, to trend globalny. Wszędzie widoczna jest konieczność poprawy relacji i współpracy obszaru informatyki z biznesem. Jak pokazało badanie KPMG (The Creative CIO, 2016), aż 67% CIO z krajów Europy Centralnej oczekuje, że ich rola w organizacji nabierze strategicznego znaczenia – managerowie chcą koncentrować się na realizacji projektów generujących zyski firmy (tak twierdzi 63% CIO).

W porównaniu do średniej światowej, Polska i inne kraje CEE dostrzegają większą potrzebę posiadania przez firmę strategii cyfrowej, jednakże powstające dla tego obszaru strategie, rzadziej niż w innych krajach mają charakter korporacyjny – zazwyczaj są przygotowywane dla poszczególnych obszarów biznesowych.

Na świecie właścicielem strategii cyfrowej jest najczęściej zarząd firmy, natomiast w Polsce i innych krajach CEE strategia cyfrowa często znajduje się w rękach działów IT. Powoli zaczyna jednak rosnąc liczba szefów ds. cyfryzacji (CDO), pełniących rolę łącznika IT i biznesu. Zadaniem tych managerów jest szeroko pojęta digitalizacja przedsiębiorstw.

Obecnie tylko jedna na pięć organizacji z obszaru CEE zatrudnia CDO (19%). Warto też wspomnieć, że IT w obszarze CEE boryka się z takimi samymi problemami jak reszta świata – kluczowym wyzwaniem, według 71% respondentów jest brak lub niedostatek kompetencji w zakresie rozwoju oprogramowania.

Informacja o badaniu:
Raport „Second Annual State of IT Transformative insights and growing trends from over 2,200 global IT Trailblazers" powstał na podstawie badania grupy 2263 pełnoetatowych szefów IT (CIO) zatrudnionych m.in. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, Holandii, Irlandii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Pełna treść raportu jest dostępna pod adresem: https://secure.sfdcstatic.com/assets/pdf/misc/2017-state-of-it-report-salesforce.pdf

Odsetek szefów IT, którzy zgadzają się z następującymi stwierdzeniami:

 

high performers

moderate performers

underperformers

IT wkracza w nową erę, której kierunek wyznaczają oczekiwania klienta

94%

83%

69%

IT jest głównym aktywatorem inicjatyw dotyczących doświadczenia klienta

93%

82%

64%

Technologiczne partnerstwo jest ważne dla rozwoju biznesu w erze cyfrowej transformacji

91%

85%

66%

Projekty związane z doświadczeniem klienta mają wyższy priorytet niż 2 lata temu

88%

81%

66%

 

Zespoły IT widzą konieczność partnerstwa – odsetek szefów IT, którzy szacują swoje partnerstwo z biznesem jako doskonałe lub powyżej średniej

 

high performers

moderate performers

underperformers

Współpraca z wszystkimi działami biznesowymi jako strategiczny priorytet

89%

75%

47%

Ogólna współpraca z biznesem

93%

77%

51%

Współpraca z obszarem obsługi klienta

93%

79%

59%

Współpraca z obszarem sprzedaży

88%

74%

47%

Współpraca z obszarem marketingu

87%

72%

48%

 
<<  start < poprz. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 nast.  > koniec >>

Pozycje :: 1 - 9 z 97




mobile-fuck-videos